In het eerste kwartaal van 2017 heeft de detailhandel in Nederland een flinke opmars gemaakt. Als gevolg staat het aantal openstaande vacatures in de sector op zijn hoogste peil van de afgelopen twintig jaar.
Opmars woonmarkt
De totale omzet in de sector steeg in het eerste kwartaal met 4,8%. Dat was gedeeltelijk te danken aan prijsstijgingen ten opzichte van een jaar eerder, maar ook het verkochte volume steeg met 2,9% in de eerste drie maanden van het jaar. In de foodsector was er sprake van een omzetgroei van 3%, vooral dankzij de supermarkten. Bij speciaalzaken was er een omzetstijging van 1,1%. Het volume in de foodsector steeg met 1,2% ten opzichte van een jaar eerder.
Bij de fysieke winkels van de non-foodsector steeg de omzet met 4,1%, terwijl het verkochte volume er met 3,4% op vooruit ging. De opmars van de woningmarkt zorgt er voor dat de woonsector sterk blijft groeien: zo steeg de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens in het eerste kwartaal met maar liefst 10,8%, de hoogste omzetgroei in elf jaar.
Sterke groei online verkoop
Bij consumentenelektronica was er een minder positief signaal, want daar ging de omzet er met 3,4% op achteruit. Het is ondertussen al het negende kwartaal op rij dat de omzet in die sector daalt, vooral vanwege sterke concurrentie van webwinkels.
De online verkoop in de detailhandel groeide in het eerste kwartaal dan weer met 14,8%. Daarbij deden multichannelpartijen het met een groei van 16,4% beter dan de pure spelers, die hun omzet met 13,6% zagen groeien.
Die positieve evolutie in de sector heeft er voor gezorgd dat er momentele 20.000 vacatures niet zijn ingevuld in de detailhandel. Dat is het grootste aantal sinds 1997 en heel wat handelaars verwachten dat er in het tweede kwartaal nog meer werkgelegenheid zal zijn.