MailDB, de vereniging die de verdelers van folders groepeert, is niet te spreken over de nieuwe regelgeving rond het verdelen van folders in Amsterdam. Vanaf volgend jaar mogen zij immers enkel folders steken in bussen met een Ja-sticker.
Grote gevolgen voor lokale winkeliers
MailDB kondigt aan dat het meer dan waarschijnlijk stappen zal ondernemen tegen die nieuwe regels. De vereniging vreest immers dat de nieuwe regels grote gevolgen zullen hebben, al wacht het voorlopig wel nog de concrete uitwerking van de maatregel af. “We weten nu nog niet wanneer deze maatregel ingaat, wat de juridische grondslag is en hoe de naleving wordt aangepakt”, aldus voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB en directeur van folderverspreider Spotta, aan het FD.
De folder heeft met de opkomst van het internet dan wel wat van zijn kracht verloren, voor bepaalde handelaars is hij nog steeds noodzakelijk. Ketens als Kruidvat, Hema en Action trekken nog altijd heel wat klanten dankzij de folder en volgens Van den Eijnden halen lokale winkeliers 29 procent van hun omzet uit klanten die afkomen op koopjes uit de folders.
Daarnaast wordt er gevreesd dat de nieuwe regel niet enkel in Amsterdam zal ingevoerd worden, maar zal worden overgenomen door andere steden. Zo wordt er in Utrecht, Breda, Deventer, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Nijmegen al gesproken over een Ja-sticker.
Sticker zelf af te halen
De Ja-sticker zal in Amsterdam niet verspreid worden door de stad. Inwoners moeten hem zelf ophalen op het gemeentehuis of online bestellen. Verspreiders van folders zijn bang dat weinig consumenten die moeite wil doen, maar volgens online folderplatform Reclamefolder.nl wil ongeveer de helft van de Amsterdammers zelf een sticker ophalen of bestellen.
Voorstanders van de nieuwe sticker wijzen naar de grote afvalberg, die wordt veroorzaakt door de folders. Die zou jaarlijks ongeveer 235 miljoen kilo bedragen.