(update) In Frankrijk valt Black Friday wellicht een week later: minister van Economie Bruno Le Maire vraagt om de koopjesdag uit te stellen. De retailers zijn akkoord, op voorwaarde dat de winkels mogen heropenen.
Iedereen de kans geven
Het ziet er naar uit dat Frankrijk niet meedoet met Black Friday dit jaar. Die uit Amerika overgewaaide koopjesfeestdag gaat wereldwijd op 27 november door, maar de Fransen overwegen om de actiedag uit te stellen. De overheid is vooral bang voor een overrompeling in de winkelstraten: na een lockdown van vier weken, mogen alle winkels in Frankrijk op 28 november mogelijk de deuren weer openen. Als net op dat moment ook met grote kortingen wordt gegooid, vrezen de beleidsmakers voor oncontroleerbare drukte en een toename van het aantal besmettingen.
De meeste handelsfederaties en grote retailers zijn geneigd akkoord te gaan, maar koppelen daar wel een belangrijke voorwaarde aan: ze willen absolute zekerheid dat alle winkels weer open mogen. De Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, bevestigt de mogelijkheden te onderzoeken om Black Friday met een week uit te stellen (tot 4 december), mits de garantie op een algemene heropening van de winkels tegen die tijd. Op die manier kan iedereen deelnemen en zich voorbereiden, luidt de redenering.
Michel-Edouard Leclerc, voorzitter van hypermarktgroep E.Leclerc, tweette zich alvast te willen aansluiten, als alle winkels dan op 28 november kunnen heropenen. Concurrent Carrefour was tot nog grotere toegevingen bereid: om de heropening van kleine winkels aan te moedigen, zegt CEO Alexandre Bompard zelfs bereid te zijn om de acties – die er van 27 tot 29 november waren gepland – helemaal op te schorten. De beide retailers zijn als voedselverkopers nochtans als essentieel bestempeld en mochten al gewoon openblijven.
Doet Amazon wel mee?
Niettemin krijgt het voorstel ook tegenkanting: Medef, de grootste werkgeversfederatie van Frankrijk, vindt het te laat om nu – amper acht dagen op voorhand – nog van koers te wijzigen. De grote vraag is echter vooral wat Amazon gaat doen, de onlinereus die – zeker in Frankrijk – met argusogen in de gaten wordt gehouden tijdens de coronacrisis. Lapt de e-tailer het Franse uitstel aan zijn laars of doet het braafjes mee? Tegenover Le Figaro houdt het bedrijf zich aan de vlakte: het zegt akte te nemen van het voorstel van de minister en zal “te zijner tijd een standpunt innemen”.
Voor Amazon zijn het nu tijdens de lockdown gouden tijden: eerder deze week bevestigde de Franse dochteronderneming nog een groei van liefst 40 à 50% in de huidige sluitingsperiode. In een radio-interview beklemtoonde het bedrijf ook nog het belang van kortingsacties als Black Friday. “De Fransen moeten hun kerstinkopen doen en ze moeten bezuinigen. De periode rond eind november is daarvoor heel belangrijk, en het is heel belangrijk om die mogelijkheid te bieden”, klonk het. Vrijdag zitten alle actoren een laatste keer samen om een definitief akkoord te sluit.
Update: Amazon bevestigde donderdagavond Black Friday in het land ook uit te stellen tot 4 december. “We hebben besloten om de datum van Black Friday uit te stellen als dit handelszaken en fysieke winkels toelaat om te heropenen voor 1 december,” vertelde Franse topman Frédéric Duval aan TF1.