Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de “dieprode cijfers” van de modesector.
Forse afname in modesector
Zo goed als alle branches gingen er de voorbije drie jaar op vooruit, zo blijkt uit onderzoek van ‘De Nationale Franchise Gids’. Op één notoire uitzondering na: de modesector: daar bedraagt de omzetdaling liefst 5,52%. Dat heeft alles te maken met de afname van het aantal franchisevestigingen in de sector: van 815 op 1 januari 2015 tot 770 op 1 januari 2018, de omzet per vestiging bleef zo goed als onveranderd.
Het aantal in Nederland actieve franchiseformules is licht gedaald: van 775 naar 772. En ook hier scoort de modesector weer slechter dan de rest van de klas: “Het aantal modeformules daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,52%. Sinds 2016 is het aantal formules in mode met 18,5% en in non-food met 7,4% afgenomen, vermoedelijk omdat hier de concurrentie van het internet het sterkst is”, concluderen de onderzoekers.