De Belgische overheid registreerde dit jaar al bijna 10.000 inbreuken bij webshops, vooral door verhoogde controles. In Nederland gaat meer dan de helft van de webwinkels in de fout bij de terugbetaling van retours.
Minder klachten
De Belgische FOD Economie telde tot 13 november 9.942 overtredingen bij webshops. Het gaat meestal om bewust malafide webshops die online aan oplichting of phishing doen, of webwinkels die producten niet leveren. Ook het omgekeerde komt voor: het leveren – en factureren – van ongevraagde producten of diensten.
Opvallend is wel dat consumenten steeds minder klachten indienen. Er werden dit jaar “nog maar” 6.913 klachten ingediend, tegenover 11.628 in 2020. Trappen consumenten minder in de val of melden ze het gewoon niet? Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand zegt aan Radio 2 dat ook de verscherpte controles een rol kunnen spelen.
De Economische Inspectie neemt “geregeld goederen in beslag, haalt websites offline of laat bankrekeningen van oplichters afsluiten”, aldus de staatssecretaris. “Webwinkels die inbreuken plegen, krijgen ook boetes”, citeert VRT Nws. Naar aanleiding van Black Friday en de eindejaarsinkopen lanceert de overheid ook een waarschuwingscampagne voor consumenten. Eind januari komt er een nieuw online informatie- en meldpunt Consumerconnect.
Weken wachten op terugbetaling
In Nederland stelt de Consumentenbond vast dat ruim de helft (58%) van de webshops niet in orde is met terugbetalingen: ze betalen retours niet, gedeeltelijk of te laat terug. Het percentage van webwinkels dat in de fout gaat, is dit jaar ook gestegen. Dat ontdekte de consumentenorganisatie door meer dan 600 producten te bestellen bij een 200-tal webshops.
In 40% van de gevallen betaalde de webwinkel minstens een van de drie bestellingen niet of te laat terug. Dat is meer dan de 35% van vorig jaar. “En het gaat meestal niet om een dag te laat, maar om een vertraging van één of meerdere weken”, voegt de Consumentenbond toe.
Bezorgkosten moeten ook
“Niet alleen bij kleine webwinkels gaat het mis. Ook bekende webwinkels laten steken vallen, zoals BCC (inmiddels failliet), Kwantum, Marks & Spencer en V&D. Kwantum beloofde twee jaar geleden al beterschap, maar we moeten nu nog langer – tot wel negen weken – wachten op ons geld”, aldus het onderzoek.
37% van de webwinkels betaalt bij minstens een van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug. Nochtans stelt de wet dat de webwinkel alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Webshops mogen de retourkosten wel verrekenen met de bezorgkosten, maar moeten dat dan vooraf duidelijk aangeven, zegt de Consumentenbond. Als webwinkels zeggen dat je gratis mag terugsturen, maar dan de bezorgkosten niet terugkrijgt, is dat een “valse belofte”.