In Frankrijk hebben luxemerken voortaan de mogelijkheid om hun winkels op zondag te openen in bepaalde toeristische gebieden. In totaal krijgen ze nu de kans om 26 zondagen per jaar de deuren te openen.
Enkel op vrijwillige basis
De overeenkomst rond de nieuwe regelgeving werd in april ondertekend en is sinds vorige week ook van toepassing. Onder andere grote merken als Chanel, Christian Dior en Louis Vuitton vallen onder de overeenkomst. Alles samen gaat het over ongeveer 30 merken en een honderdtal winkels. Niet enkel de winkels zelf, maar ook shop-in-shops in enkele warenhuizen vallen onder de nieuwe regeling.
Bedrijven zullen zelf de keuze mogen maken of ze hun deuren op zondag willen openen en ze kunnen werknemers niet verplichten om op zondag aan de slag te gaan. Dat mag enkel op vrijwillige basis, met verdubbeling van loon en deelname in de kosten voor de opvang van kinderen en afhankelijke ouderen.
Onder andere de chique Avenue Montaigne in Parijs valt in een toeristisch gebied, zoals die door de Franse regering werden vastgelegd in de zomer van vorig jaar.
BHV-Marais is momenteel het enige grote warenhuis dat al een overeenkomst heeft weten te sluiten met de vakbonden en het zal dan ook elke zondag in juli geopend zijn. Bij Galeries Lafayette is dat nog niet het geval, maar daar worden de onderhandelingen binnenkort opnieuw opgestart.