De stad Gent wil duidelijke regels opstellen voor pakjeskoeriers, in samenwerking met andere steden. Zo moet het mogelijk worden om tegen 2030 een zero-emissielogistiek te bereiken in de stad.
Minder ritten
Gent is het grote aantal bestelbusjes moe dat de stad elke dag in en uit rijdt. Ze zijn goed voor 80% van alle vrachtverkeer en leveren dagelijks meer dan 20.000 pakjes, in het centrum alleen al. Dat zijn te veel ritten, vindt schepen Sofie Bracke: “We willen gevulde én schonere bestelbusjes”, zegt ze aan Radio 2. Zeker aangezien de stad in 2030 een stedelijke logistiek met zero emissie wil bereiken, moet dat beter.
De stad wil daarom een reglement opstellen waar pakjesdiensten zich aan moeten houden: niet alleen in Gent, maar ook in andere steden. Bracke hoopt andere centrumsteden met dezelfde problemen te overtuigen om mee te doen. Zo kan een uniforme oplossing worden gevonden, die ook voor de koeriers eenduidig en helder is.
Convenant in 2022
Tegen volgend jaar moeten de eerste afspraken in een convenant worden vastgelegd, daarna is het de bedoeling verdere deadlines af te spreken en meer steden aan te trekken. Ook de koerierdiensten worden betrokken in het proces.
Leuven en Mechelen zouden zelf al nadenken over een soortgelijk reglement. In Leuven loopt momenteel een proefproject met pakjesautomaten van bpost: iedereen in de binnenstad hoort zo’n automaat op maximaal 400 meter te hebben, om zo het aantal thuisleveringen en afgelegde kilometers te verminderen. Gent overweegt een soortgelijke oplossing met lockers, net als een ‘hub-and-spoke’-systeem met depots buiten de stad waar pakjes worden overgeladen voor de ‘last mile’.