Opnieuw stijging gemiddeld rapportcijfer
Sinds 2005 is het gemiddelde cijfer van de winkelketens aanzienlijk gestegen. Toen lag het gemiddelde op 6,9, terwijl het nu bijna een vol punt hoger uitkomt op 7,8. De ketens worden beoordeeld op 9 aspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijk personeel en sfeer.
Uit het onderzoek blijkt wel dat winkelketens zich steeds meer moeten richten op de aspecten prijsniveau en service om zich van de rest te kunnen onderscheiden. Het assortiment is ten opzichte van vorig jaar minder belangrijk geworden.
Op 30 september worden de winnaars per categorie bekend gemaakt. In totaal zijn er 27 categorieën, waaronder Boeken, Damesmode, Elektronica, Optiek en meer. Per categorie zijn er maximaal vijf genomineerden die kans maken op de prijs in hun categorie. De 27 winnaars krijgen op 29 oktober te horen of ze de hoofdprijs winnen en ABN AMRO ‘Beste Winkelketen van Nederland’ 2013 worden.
Bekende namen
Onder al de genomineerden vinden we ketens zoals C&A, Polare, HEMA, Media Markt, Bakker Bart, Lidl en Rivièra Maison. Zij krijgen binnenkort, samen met de andere genomineerden, dus te horen of ze in oktober nog kans maken om ‘Beste Winkelketen van Nederland’ te worden. Tijdens dat event zullen ook de ‘Retail Executive van het Jaar’ en het ‘Retail Managementteam van het Jaar’ bekend gemaakt worden.
Op 28 november organiseert RetailDetail de Belgische evenknie van deze prijsuitreiking op de RetailDetail Night, met name de verkiezingen van de ‘Beste Winkelketen van Belgie’ 2013 en ‘Retailer of the Year Luxembourg’.