De Europese concurrentiewaakhond verbindt voorwaarden aan de vorig jaar aangekondigde fusie tussen marktonderzoeksbureaus GfK en NielsenIQ. Daarom wordt het consumentenpanel van GfK in de etalage gezet.
Overlapping
Vorig jaar kondigden marktonderzoeksbureaus GfK en NielsenIQ aan dat ze zouden fuseren. Een kleine aardverschuiving in de wereld van het marktonderzoek, schreven we toen, want beide toonaangevende bureaus zijn gespecialiseerd in consument- en shoppergedrag. Al zijn ze ook wel complementair, met NielsenIQ als specialist in FMCG en GfK dat focust op marktdata in technologie en duurzame consumptiegoederen.
Volgens de Europese Commissie echter overlappen de panelactiviteiten van GfK en NielsenIQ elkaar teveel. De mededingingsautoriteit ziet de verkoop van de wereldwijde activiteiten van het GfK Consumer Panel aan een onafhankelijke derde partij als de enige oplossing om de fusie tussen beide bedrijven mogelijk te maken, meldt Lebensmittel Zeitung. Volgens het Duitse vakblad zou de belangstelling voor het consumentenpanel, dat ook actief is in de Benelux, groot zijn, zowel bij strategische als financiële investeerders.