Wat maakt 2024 anders dan andere jaren? Gino Van Ossel (Vlerick Business School) zoekt het weer uit in zijn jaarlijkse “eindejaarconference” op de RetailDetail Night, samen met retailgrootheden Pieter Zwart (Coolblue) en Dirk Van den Berghe (ex-Walmart).
Zelfs e-commerce bereikt plafond
Dat het een fantastisch jaar was voor de retail, kan je ook dit keer moeilijk beweren. “Het was opnieuw een jaar van uitdagingen, zelfs al nemen die telkens andere vormen aan. Of toch ook weer niet?”, vraagt Van Ossel zich af. “Wat maakt 2024 zo anders? Ik kijk uit naar de inzichten van Coolblue-oprichter Pieter Zwart, die ondertussen ongeveer 25 jaar ervaring heeft in de e-commercesector, en van Belg met wereldfaam Dirk Van den Berghe.”
“Pieter Zwart maakt de ontwikkeling van e-commerce in de Benelux al van het prille begin mee. Ondertussen is Coolblue dominant in consumentenelektronica in Nederland en Vlaanderen, maar ook zij moeten toegeven dat de commercemarkt in Nederland en België een maturiteitsfase lijkt te hebben bereikt. Hoe ziet hij die evolutie?”, zegt Van Ossel. De grote groeispurt die tijdens de coronapandemie werd waargenomen, is grotendeels gestabiliseerd. Consumenten geven wel meer uit aan ervaringen, zoals reizen en concerten, maar shopping lijkt het kind van de rekening.
Er is heus nog plaats voor retail
In een verzadigde markt moeten e-commercebedrijven nu focussen op het veroveren van marktaandeel om nog te groeien. Coolblue gaat daarom vol voor expansie in de Duitse markt, maar ook dat wordt nog uitdagend. Van Ossel: “Wat wordt de strategie in Duitsland? Behalve op de webshop zet de retailer sterk in op dienstverlening en op beleving in fysieke winkels. Een intensieve aanpak dus.”
In een tijdperk waar franchisering en “platformisering” de toverwoorden bij uitstek zijn, benadrukt Van Ossel dat traditionele retailers weliswaar nog steeds succesvol kunnen zijn. Coolblue doet het allemaal zelf, maar ook Action is de afgelopen jaren een grote winnaar en Torfs houdt als geïntegreerde retailer goed stand. En wat te denken van ondernemende nieuwkomers, zoals Goe Beestig, die in het voorprogramma Gamechangers spreken? “Sommige spelers tonen aan dat een andere aanpak mogelijk is, zoals deze dierenwinkel die gemeenschapsvorming en lokale verankering centraal stelt.”
Wat België van Canada kan leren
Voor inspiratie is alvast niets beter dan de ogen te openen en over de landsgrenzen te kijken. Dirk Van den Berghe bevindt zich in de unieke positie dat hij zowel de Belgische als de wereldwijde markt bijzonder goed kent. Als voormalig topman bij Walmart in Canada en China, maar ook ex-baas van Delhaize en bestuurslid van Colruyt Group, kan hij als geen ander perspectieven uit wereldmarkten naar de Belgische retail vertalen.
“De winstgevendheid staat onder druk bij veel retailers, dus er is minder spectaculaire innovatie zichtbaar, maar wel een focus op slimme, incrementele verbeteringen. Bijvoorbeeld duurzaamheid wordt terecht gezien als een noodzakelijke investering, ook al is het niet altijd direct rendabel, en AI blijft natuurlijk een hot topic.”
“Uit China kennen we vooral flashy en hoogtechnologische snufjes, maar hoe doet de gewone Chinees boodschappen? Er is behoefte aan meer inzicht in de retailmarkt buiten de grote steden. En hoe slaagt Walmart erin zo goed te blijven presteren ondanks de sterke aanwezigheid van Amazon? Van de lessen van zo’n kolos kunnen we allemaal wel iets leren.”
Meer weten? Kom naar de RetailDetail Night op 21 november, en geniet na twee boeiende voorprogramma’s ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.