Is de legendarische Black Friday-hectiek voorgoed verleden tijd? In de plaats duikt ‘Cyber 5’ op: bijna een hele week van koopjes, nu het shoppen ook buiten de openingsuren gewoon doorgaat.
‘Cyber 5’
Black Friday kenden we tot enkele jaren geleden vooral van Amerikaanse televisiebeelden, maar nu de jaarlijkse shophoogmis de rest van de wereld heeft bereikt, lijkt ze al passé. In de Verenigde Staten stormden ruim een kwart minder bezoekers door de winkeldeuren tegenover pre-coronajaar 2019, terwijl op Thanksgiving zelfs 90% minder mensen over de vloer kwamen.
Een verrassing is dat niet, want de meeste grote winkelketens bleven op Thanksgiving gewoon dicht. Wie wil shoppen op de feestdag doet dat tegenwoordig toch online; winkelen blijft vandaag niet beperkt tot de openingsuren, legde Target-CEO Brian Cornell uit aan medewerkers. Het was een les die ze vorig jaar uit de coronapandemie trokken en nu het ‘nieuwe normaal’ is.
Het hele weekend lang bleef de typische stormloop uit: door bevoorradingsproblemen, de coronapandemie en werknemerstekorten doen retailers en merken internationaal hun best om het eindejaarshoppen en de bijhorende koopjes te spreiden over een langere periode. In de VS maken de termen ‘Cyber 5’ en ‘Turkey 5’ opgang: het gaat niet meer om één vrijdag, maar om vijf dagen van kortingen en deals – zowel online als offline.
Covid maakt of kraakt
Al heeft ook Covid-19 dit jaar nog veel in de pap te brokken: landen die tot dan toe relatief gespaard bleven van de vierde coronagolf, bereidden zich al gretig voor op de kerstdagen, met het vooruitzicht dat ze die voor het eerst in twee jaar konden vieren. In het Verenigd Koninkrijk spendeerden Britten op Black Friday zowat een kwart meer dan vorig jaar, vooral aan kleding en schoonheidsproducten. De uitgaven klokten zo licht (2,4%) hoger af dan in 2019. Ook in Nieuw-Zeeland tekende Black Friday een recordverkoop op.
Door de voorraadtekorten en logistieke moeilijkheden vielen dit jaar over het algemeen nochtans minder koopjes te doen: in de VS was er sprake van uitzonderlijk lage kortingen, in Groot-Brittannië en Europa deden een heel aantal grote retailers bewust niet mee. Britse grootheden Marks & Spencer en Next negeerden Black Friday gewoon, spelers als Dille & Kamille en Decathlon maakten er een ‘groene’ vrijdag van met inzamelacties en groene tips.