De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.
13% groei
Ook wanneer shoppers weer fysieke winkels kunnen bezoeken, blijven ze online kopen: ondanks het opheffen van de meeste coronamaatregelen en het vertrek van het VK uit de Europese eenheidsmarkt, is de e-commerceomzet in Europa in 2021 met 13% gestegen naar 718 miljard euro. In de 27 EU-landen bedroeg de groei 16%. 90% van de bevolking gebruikt nu het internet en 76% shopt ook online.
Eén en ander blijkt uit het zopas gepubliceerde European E-Commerce Report van EuroCommerce en Ecommerce Europe, dat gedetailleerde cijfers bevat over e-commerce in 37 landen op het Europese continent.
Onzekerheid
Na de enorme piek als gevolg van de pandemie, blijft e-commerce stevig verankerd in de economie en de samenleving, stelt het rapport. In tegenstelling tot wat veel waarnemers hadden verwacht, is de onlineomzet blijven groeien, maar die groei stabiliseert nu wel.
Consumenten worden voorzichtiger: de oorlog in Oekraïne, de inflatie en verstoorde bevoorradingsketens veroorzaken een algemeen gevoel van onzekerheid. Toch toont de sector zich veerkrachtig. De sector van de onlinediensten, zoals toerisme en evenementen, kent een sterke heropleving.
Ondersteuning
Er zijn wel redenen tot bezorgdheid. Om een succesvolle digitale transformatie door te maken, zullen bedrijven hun investeringen moeten verdubbelen tegen 2030, denkt algemeen directeur Christel Delberghe van EuroCommerce.
“Een digitale aanwezigheid wordt voor veel bedrijven een kwestie van overleven. Onze klanten verwachten van ons dat we een naadloze ervaring bieden, met verschillende combinaties van online en offline interacties”, zegt ze. Maar vooral kleine en middelgrote ondernemingen lopen nog steeds achterop in hun gebruik van digitale tools. Zij hebben nood aan meer ondersteuning.