Te strenge voorwaarden bij overname
Volgens Verveen begon het allemaal bij de verkoop van BelCompany, dat oorspronkelijk voortkwam uit een joint venture van Halfords en Pon Holding. Dat werd in 2011 los van Halfords verkocht voor 125 miljoen euro. Vervolgens heeft Macintosh nog jaren moeten zoeken naar een overnemer voor Halfords, dat geen al te beste resultaten voorlegde. Verveen vindt dat Macintosh beide bedrijven samen van de hand had moeten doen.
“De beurs was tevreden geweest met 105 miljoen euro. De overige 20 miljoen euro had ik als bruidsschat meegegeven aan de koper van Halfords. Ik had het absoluut niet op de Macintosh-manier gedaan”, zegt Verveen aan De Financiële Telegraaf.
Halfords werd echter onder strenge voorwaarden verkocht aan de toenmalige kopman, die nu nog altijd zes franchisewinkels uitbaat. Dertien maanden na de verkoop ging het nog steeds niet goed met Halfords en was er opnieuw een financiering nodig. Volgens Kimenai waren de afspraken rond die financiering te streng en werd er te weinig tijd gegeven om de keten terug op de rails te krijgen. Daardoor liep het uiteindelijk slecht af, met een faillissement als gevolg.
Geen oplossingen
Ook de jaren voor de verkoop deed Macintosh te weinig moeite om Halfords te doen groeien: “Macintosh heeft Halfords weg laten kwijnen. Zoals ze nu ook met Kwantum doen. Die keten wordt nu door Leen Bakker verder in de hoek gedrukt”, stelt Kimenai. Macintosh zou als enige oplossing steeds de prijzen hebben willen verhogen. “Dat werkt nooit. Dan prijs je jezelf uit de markt. Dat had niet mogen gebeuren. Nu zijn we de prijzen weer aan het verlagen”, aldus Kimenai.
Na het faillissement van de keten maakten een aantal franchisenemers een doorstart en werden er bij curatoren ook nog enkele winkels overgenomen. Zowel Kimenai als Verveen geloven nog in de toekomst van de keten. “Maar liefst 90 procent van de mensen kent de naam Halfords.”