Het moederbedrijf van optiekketens Hans Anders, Eyes + more en Direkt Optik zet z’n Europese ambities kracht bij met een naamsverandering naar het internationaler klinkende Nexeye. Overnames staan op de planning.
Vijf landen
Hans Anders Retail Group wil een grote Europese speler worden: schaalgrootte is nodig om betere inkoopvoorwaarden af te dwingen en technologische investeringen te dragen. “We zijn klaar om op eigen kracht winkels te blijven openen, of een optiekketen aan onze groep toe te voegen”, zegt topman Bart van den Nieuwenhof aan het FD. Om de internationale ambities van de groep te weerspiegelen, wordt de naam voortaan Nexeye.
De retailer is vandaag al actief in vijf Europese landen: met Hans Anders in Nederland en België, met Eyes + more ook in Duitsland en Oostenrijk en met Direkt Optik in Zweden. Achter de schermen werken die ketens steeds sterker samen, onder andere op het vlak van inkoop en logistiek. Samen zijn ze goed voor 724 winkels en een omzet van 267,6 miljoen euro.
Groeien is nodig om competitief te blijven, denkt topman van den Nieuwenhof. Er is een consolidatiebeweging aan de gang in de optiekmarkt. Vorig jaar nam brillengigant EssilorLuxottica na veel juridisch getouwtrek de groep GrandVision over, het moederbedrijf van Pearle.