Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.
Totale renovatie
‘s Werelds bekendste winkel en Londens icoon Harrods zal de komende drie jaar volledig heringericht worden, liet Harrods-CEO Michael Ward, op rondreis in China voor de lancering van het Harrods Magazine, weten aan de South China Morning Post. De voorgevel zelf komt niet in de steigers te staan, maar binnen zullen de 330 afdelingen – goed voor zowat 90.000 m² winkelplezier – een totale renovatie ondergaan.
Het is de eerste keer sinds zijn oprichting in 1834 dat Harrods een renovatie van deze omvang plant. De voorbije jaren breidde de winkel in Knightsbridge vooral zijn winkeloppervlakte uit, met onder meer het grootste schoenenparadijs ter wereld en een nieuwe wijnafdeling.
Focus op China
Harrods pompt 200 miljoen Britse pond in het project, waarvan een deel ook zal gaan naar het uitbreiden van het online aanbod van het luxewarenhuis. Het Verenigd Koninkrijk blijft dan wel de belangrijkste markt voor het Londense winkelparadijs, maar het belang van online verkoop neemt toe, ook en vooral in China (waaronder de voormalig Britse kolonie Hong Kong).
“Harrods concentreert zich al verschillende jaren op het Oosten als afzetmarkt,” zegt Ward. “China is onze belangrijkste buitenlandse markt en genereert een vijfde van onze omzet, Hong Kong is de snelst opkomende markt.” Om zijn Aziatisch cliënteel van dienst te zijn, denkt Harrods onder meer aan bewegwijzering en productinformatie in het Chinees.
Harrods opende eerder dit jaar nog een theehuis in Peking, maar plannen voor een Harrods-filiaal in China zijn er niet. “Er kan maar één Harrods zijn,” aldus Ward.