Eigen toegang
“Als de bezoeker in de toekomst uitstapt bij station Rokin en op het perron – richting uitgang Dam – de roltrap omhoog neemt, dan is er in de metrohal een toegang naar Haussmann en naar Marks & Spencer”, stelt een woordvoerder van projectontwikkelaar Ivy Group, verantwoordelijk voor de tunnelverbinding.
De tunnel wordt aangelegd wanneer de metro’s onder het Rokin door rijden. “We bouwen de tunnel in de eerste helft van 2016, maar de doorbraak is na opening van de Noord-Zuidlijn”. De afstand is slechts tien meter van het metrostation naar de nieuwe winkels.
Haussmann: rijke en internationale consument
Haussman opent in september volgend jaar. De locatie krijgt een oppervlakte van ongeveer 7000 vierkante meter, verdeeld over zeven verdiepingen, en verwacht per jaar 1,4 miljoen klanten. Opdrachtgever van het gebouw is de Emmes Group, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van retail, horeca en woningen in het Rokin District direct achter de Dam. Het project is een investering van Nederlandse ondernemers en investeerders.
Het luxewarenhuis, dat is vernoemd naar baron Georges-Eugène Haussmann die in Parijs boulevards aanlegde, richt zich op de jonge, rijke, succesvolle en internationale consument. Het warenhuis brengt een uitgebreid aanbod zeer luxueuze artikelen van diverse merken. De bezoeker vindt er fashion, leisure-afdelingen, een foodhall, een restaurant en een spa.
Hausmann heeft naast een eigen ingang vanaf de metrohalte tevens valetparking, personal shoppers en een limoservice vanaf Schiphol, zodat vliegpassagiers wachtende uren in het warenhuis kunnen doorbrengen.
Marks & Spencer-flagshipstore
Naast Hausmann opent volgend jaar aan het Rokin nog een Marks & Spencers-flagshipstore. De Britse warenhuisgigant kwam twee jaar geleden naar Nederland met eigen winkels in Amsterdam en Den Haag. In mei opende ook in Brussel een Marks & Spencers-flagshipstore met foodhall en café.