Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.
Meer internet betekent niet per se meer shoppen
Fervente online shoppers doen gemiddeld een veertigtal aankopen per jaar online en zijn daarmee goed voor liefst 85% van alle online aankopen. Het betekent dat retailers kunnen rekenen op een trouw online publiek waar ze maar beter op inzetten, bevestigde ook Vlerick-docent Gino Van Ossel op het presentatie-evenement van DPD.
Britten zijn en blijven daarbij de ferventste online shoppers van Europa: 63% van hen kocht in het voorbije jaar minstens één keer per maand via het internet. Waar gemakkelijke toegang tot het internet is, wordt veel online geshopt zou je denken. Toch is dit maar gedeeltelijk waar, blijkt uit de studie van DPD.
In Nederland is er bijvoorbeeld een hoge internetpenetratie van 94%, maar slechts 44% van de respondenten koopt er minstens één keer per maand iets online. Veel groeipotentieel zit daarentegen in landen als Italië, Spanje en Portugal, waar de internetpenetratie nog relatief laag is maar e-commerce wel snel groeit.
Kleine meubelen grootste online groeimarkt
Wat ze kopen, is dan weer vrij gelijklopend. Het grootste groeipotentieel zit volgens DPD in de categorie van kleine meubelen en huisaccessoires: 20% van de Europese respondenten plant deze spullen online te gaan kopen. Nu koopt bijna de helft al kleding online, 43% boeken en elektronica en schoonheids- of gezondheidsproducten delen met 35% de derde plaats.
Opvallend is dat vooral Britten veel voeding online bestellen (12%) en Duitsers dubbel zo vaak als gemiddeld medicijnen (15%) via het internet kopen. Die aankopen gebeuren dan weer – weinig verrassend – steeds vaker op een smartphone (35%) of tablet (24%), terwijl laptops (63%) en desktop-pc’s (53%) toch nog een duidelijke meerderheid halen.
In ieder geval is het koopgedrag uitermate ‘cross-border’: meer dan de helft kocht in het voorbije jaar wel eens iets in het buitenland. In 59% van de gevallen doen ze dat omdat ze er betere deals vinden, terwijl 50% er producten, merken of sites vindt die in eigen land niet beschikbaar zijn.
“Geef consumenten meerdere leveringsopties”
Levering aan huis is nog steeds de meest populaire optie, met een voorkeur van 84%. De voorkeuren verschillen verder sterker van land tot land, want Britten halen pakketjes liefst in een winkel op terwijl 44% van de Roemenen pakjes liefst op het werk laat afleveren.
Het is sowieso belangrijk om als retailer meerdere opties te bieden, zegt Frank Jahn, verkoop- en marketingdirecteur van DPD in België en Luxemburg. Zo is het een goed idee om een voordelige mogelijkheid te geven, zoals gratis levering op afhaalpunt, een ‘mainstream’-optie als next-day delivery en een premium-optie zoals same-day delivery. Elk met een andere kostprijs welteverstaan, want levering is nooit gratis, zegt hij.
Het komt er dus op aan om transparante en eerlijke informatie te bieden aan shoppers. De nummer één bekommernis van consumenten blijkt immers transparantie te zijn: ze ergeren zich aan verborgen kosten en onduidelijke retourregels. Zeg wat levering kost en vertel gewoon over je retourbeleid, aldus Frank Jahn.
De eerste E-Shopper Barometer van DPD is gelanceerd in samenwerking met Kantar TNS. De studie ondervroeg de studie vorig jaar 23.450 respondenten in 21 Europese landen. Ook een duizendtal Belgische shoppers deden mee aan het onderzoek.