Dat is de uitkomst van een onderzoek dat USP Marketing Consultancy onder vijfhonderd Nederlandse winkels heeft uitgevoerd. Veel ondervraagden maken zich zorgen over de toekomst en vragen vooral aandacht voor het terugdringen van de leegstand, de verbetering van de bereikbaarheid, meer diversiteit in het aanbod en een verhoging van de aantrekkelijkheid van het winkelgebied.
Leegstand en een minder aantrekkelijke winkelomgeving zorgen voor een terugloop van het aantal passanten en mogelijke klanten, wat het effect versterkt dat consumenten in toenemende mate online hun aankopen doen. Volgens de onderzoekers van USP is het dan ook vitaal dat gemeenten, huurders en winkeleigenaren de handen ineen slaan om de marktsituatie het hoofd te bieden.
Onder meer de aanwezigheid van betaalbare parkeergelegenheid, goede bewegwijzering en informatievoorziening over bijvoorbeeld openingstijden, koopzondagen en evenementen kunnen soelaas bieden. Voor leegstaande panden kan gedacht worden aan ruimte voor startende ondernemers, voorraaduitverkoop, horeca of dienstverlening, zo lang er maar leven blijft in de winkelstraat.