Hema is weer echt Hema, zegt CEO Saskia Egas Reparaz. Het resultaat: een bruto-omzetgroei van 7,4% en zelfs bijna dubbel zoveel winst.
Klanten herkennen Hema
2023 was een succesjaar voor Hema: zowel de omzet als de winst stegen voor het derde jaar op rij. De bruto-omzet ging 2,1 miljard euro en de winst voor belastingen naar 61,2 miljoen euro. En dat “binnen de uitdagende omstandigheden waarin we opereren, zoals lagere consumentenbestedingen en blijvende stijging van de kosten”, zegt CEO Saskia Egas Reparaz.
De klanttevredenheidcijfers stijgen volgens de topvrouw omdat klanten herkennen dat Hema “weer echt zichzelf” is. Vorig jaar openden negen nieuwe winkels, waaronder de honderdste winkel in België, en werden in Nederland negentien winkels verbouwd naar een nieuw winkelconcept. Ook de webshop kreeg een nieuw, verbeterd jasje.
15 nieuwe winkels in 2024
Toch blijven er forse investeringen nodig: Hema investeert de winst van 2023 volledig in de ontwikkeling van producten, winkels (fysiek en online) en medewerkers. In 2024 krijgen 125 winkels het nieuwe winkelconcept aangemeten en openen vijftien nieuwe winkels, vooral in België en Frankrijk.
In 2024 zijn inmiddels twee nieuwe winkels geopend, in Elsene en Namen. In de komende maanden opent Hema nog vier nieuwe Belgische winkels in Antwerpen (De Keyserlei), Maldegem, Pelt en Zoersel. Daarnaast wordt de winkel in Ukkel deze zomer verbouwd naar het nieuwe winkelconcept.
Tegelijk wil Hema transformeren van ‘een bedrijf dat duurzame dingen doet’ naar ‘een duurzaam bedrijf’. Dat doet de keten door CO2-uitstoot te verlagen, te zorgen voor “fatsoenlijke arbeidsomstandigheden in de productieketen” en meer artikelen dichterbij te laten produceren. Recent opende daarom een inkoopkantoor in Turkije. Gezien de onverminderd uitdagende omstandigheden in de retailsector blijft Egas Reparaz niettemin “scherp op kosten”.