Hema neemt negen van haar stationswinkels in Nederland over van NS. De Nederlandse spoorwegdienst baatte de vestigingen tot nu toe uit, maar bouwt de exploitatie van retailformules voor anderen stelselmatig af.
“Goede omzet per vierkante meter”
Vanaf 1 oktober 2018 neemt Hema negen van zijn winkels op stationslocaties in eigen beheer. NS Stations exploiteerde de vestigingen sinds 2007, maar heeft nu een nieuwe strategie waarbij het retail in de stations zoveel mogelijk aan de markt over wil laten. De 300 medewerkers in de vestigingen maken mee de overstap naar Hema, dat hen een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket belooft. Hema zal na de overname 284 winkels in Nederland in eigen bezit hebben.
“De overname van de negen NS-winkels past binnen onze groeistrategie om ook in onze thuismarkt te blijven groeien. De ‘high traffic’-locaties van deze winkels zijn voor Hema erg interessant door de goede omzet per vierkante meter”, vertelt Tico Schneider, directeur van Hema Nederland. De stationsvestigingen worden overigens ook regelmatig gebruikt voor het ophalen van online bestellingen, ziet Schneider. De winkels worden wel eerst omgebouwd naar het nieuwe internationale winkelconcept, zoals dat Hema vorig jaar ook in de andere kleine winkels in Nederland en België heeft uitgerold.