Hema probeert uit of het van medewerkers geen wandelende kassapunten kan maken: door klanten te laten afrekenen via de mobiele apparaten van winkelbedienden, hoeven mensen niet langer aan te schuiven aan de kassa’s. De test loopt in drie winkels.
Mobiele betaalautomaten
Bij Hema lopen de kassa’s binnenkort misschien rond: de warenhuisketen test een systeem van mobiele betalingen zodat klanten rechtstreeks bij elke winkelmedewerker kunnen afrekenen. De medewerkers krijgen daarvoor een app op hun smartphone, tablet of zelfs ZEBRA-scanner. Het mobiele toestel wordt zo een betaalautomaat voor contactloze betalingen.
ING, die mee de app ontwikkelde, stelt in De Telegraaf dat de app meer flexibiliteit brengt voor winkeliers, omdat minder personeel achter de kassa moet blijven staan. Ook is het commercieel interessant als een medewerker een klant helpt en die klant dan ook meteen kan laten afrekenen. Bovendien hoopt Hema wachtrijen aan de kassa’s te vermijden.
De proef loopt in september bij drie winkels in Nederland en wordt verder uitgerold als het een succes blijkt. De technologie en mogelijkheid is evenwel niet nieuw en kunnen retailprofessionals in België – samen met andere innovatieve kassa-oplossingen – ontdekken in het knowledge center van Retailhub in Antwerpen.