De onderzoekers vroegen duizend consumenten om hun mening, waarbij onmisbaarheid centraal stond. Daarbij werd een duidelijke voorkeur voor Nederlandse merken zichtbaar, liefst driekwart van de merken in de top honderd zijn van Nederlandse afkomst. Onder meer Unox, Calvé, Grolsch en Douwe Egberts deden het goed in het onderzoek. KLM is een stijger op de ranglijst, onder meer dankzij een typisch Nederlandse actie om via Facebook een vliegtuig te laten betegelen met Delftsblauwe tegels. De naamsverandering van TNT naar PostNL heeft dat bedrijf duidelijk goed gedaan.
Ook online merken gaan een steeds belangrijkere rol spelen, waarbij onder meer Bol.com, iDeal en YouTube genoemd worden. Google blijft op plek zes hoog genoteerd, terwijl ook onder meer Hotmail, Windows en Microsoft hoog staan in de ranglijst. Vooral Nederlandse vrouwen hebben een voorkeur voor winkelketens, er staan er liefst zeven in de top tien. Bij mannen is dit minder. De nummer 1 daar is het NOS Journaal.