Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.
Plagiaat
Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.
In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.
Ruzie
De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.