Kleine winkel, grote verwachtingen
In de nieuwe shop biedt Hema een basisassortiment van ongeveer 2.000 referenties aan, bestaande uit een aanbod afgestemd op de behoeften van reizigers en pendelaars – gaande van voeding over babyartikelen tot make-up – zonder evenwel de ‘klassiekers’ uit het gamma (inclusief stroopwafels en rookworst) te vergeten.
Door zijn strategische en zichtbare ligging op de eerste verdieping van het internationale treinstation trekt de winkel daarmee enerzijds oude bekenden van het merk aan, terwijl het anderzijds de naambekendheid en visibiliteit van Hema bij de Fransen een sterke boost kan geven.
Hema zet met de winkelopening een nieuwe formule én een nieuwe strategie in de markt: compacte winkels in stations of andere plaatsen met een zeer hoge trafiek. “Het is voor ons erg belangrijk om op deze plaatsen aanwezig te zijn met een concept toegespitst op reizigers, waar we kunnen inspelen op last-minutebenodigdheden en andere ‘kleine’ behoeftes,” verklaart Peter Anthonissen, sales director voor Frankrijk.
Tiende winkel nog deze maand
De nieuwe vestiging is ondertussen de negende winkel van Hema in Frankrijk, waar het drie jaar geleden zijn intrede maakte. De tiende winkel opent over slechts enkele weken: op 21 maart in het Gare Saint-Lazare, een ander groot station in Parijs.
Tot nu toe vestigde Frankrijk zich vooral in winkelcentra in het Noorden van Frankrijk (Ile de France, Lille en Valenciennes), met als markante uitzondering de winkel in de rue Rambuteau in de Parijse binnenstad. Nu geeft Anthonissen echter te kennen dat het ‘reizigersconcept’ ook in andere grote steden in Frankrijk mag worden verwacht. De Fransen blijken namelijk onder de indruk van de “verrassende eenvoud” van wat in 1926 begon als de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam.