Aanpassing huisstijl kost omzet
De nieuwe winkels konden het tweede kwartaal voor Hema slechts gedeeltelijk goedmaken: de vergelijkbare omzet daalde met 4,6 procent, terwijl de totale omzet dankzij de expansie uitkwam op een daling van ‘slechts’ 1,4 procent (247,6 miljoen euro) in vergelijking met een jaar eerder.
Ook het verlies van de warenhuisketen ging verder de hoogte in: het nettoverlies klokte af op 30,1 miljoen euro, waar dit in dezelfde periode het jaar voordien nog 7,6 miljoen euro in het rood eindigde. Het EBITDA zakte dan weer met 22 procent tot 18,4 miljoen euro.
Als oorzaak geeft Hema de aanpassing van de huisstijl die het in thuismarkt Nederland heeft uitgevoerd in het voorbije kwartaal. De winkels bleven toen wel gewoon open, maar door de werken zou de omzet er sterk zijn teruggelopen.
Positieve uitspraak over notarisdiensten
Bij de bekendmaking van de resultaten liet Hema ook weten dat twee franchiseondernemers een rechtszaak hebben aangespannen tegen de keten, omdat ze beweren recht te hebben op een bedrag van liefst 29 miljoen euro uit het marketing- en strategiefonds van het bedrijf. Dat dient onder andere om marketingacties mee te betalen en wordt gefinancierd door leveranciers van Hema. De retailer laat echter weten zich tegen de aanklacht te zullen verdedigen.
Wel goed nieuws kwam er van de tuchtrechter, die er geen graten in ziet dat Hema zich op de verkoop van testamenten en samenlevingscontracten stort. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) had een klacht ingediend tegen de notarisservice van de keten, omdat ze van mening was dat Hema niet voldoet aan de ‘zorgplicht’ van notarissen.
De rechter oordeelde echter anders en laat Hema gewoon doorgaan met zijn notarisdiensten. De KNB heeft wel al aangekondigd in beroep te zullen gaan tegen de uitspraak.