FMCG-reus Henkel heeft zijn vooruitzichten voor het volledige jaar opgetrokken, nadat zijn activiteiten in de eerste jaarhelft weer boven het niveau van voor de crisis uitkwamen. Toch maakt het Duitse bedrijf zich zorgen over de stijgende prijzen en overbelaste bevoorradingsketens.
Impact op globale economie
De omzet van Henkel steeg in het tweede kwartaal met 15% tot 4,96 miljard euro. Daarmee bleef het bedrijf net onder de gemiddelde analistenverwachting van 4,98 miljard euro, schrijft Reuters. De lijmdivisie, die vooral klanten heeft in de auto- en elektronicabranche en zowat de helft van de totale omzet vertegenwoordigt, boekte een organische groei van 28,5%, geholpen door het wereldwijde economische herstel. De schoonheids-en verzorgingstak profiteerde van de heropening van de kapsalons en groeide op organische basis met 8,2%. Wisselkoerseffecten wogen wel zwaar op de wasmiddelendivisie, waardoor de gerapporteerde opbrengsten ruim 5% lager uitkwamen.
Voor het volledige jaar rekent Henkel nu op een organische omzetgroei van 6 tot 8%, voordien hield het bedrijf het bij 4 à 6%. De operationele winstmarge zal wellicht lager iets lager uitvallen dan eerder vooropgesteld: in plaats van 14 à 15% gaat Henkel nu uit van een marge tussen 13,5 en 14,5%. Wel volgt – alweer – een waarschuwing: “De uitzonderlijk sterke stijging van de grondstoffenprijzen en de overbelaste bevoorradingsketens zullen in de verdere loop van het jaar zwaar op de economie wegen”, zei CEO Carsten Knobel.