Sterke vooruitgang over afgelopen jaar
De voorbije maanden ging het consumentenvertrouwen er nochtans met rasse schreden op vooruit. In juli 2013 stond de indicator van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nog op -37. Dat betekende dat er toen 37 procent meer pessimisten waren dan optimisten. Sindsdien verbeterde de stemming stelselmatig: sinds mei 2014 staat de aanwijzer op -2, even hoog dus als eind 2007. Alleen in september bleef de indicator even hangen, iets wat hij nu dus overdoet.
De Nederlandse consumenten zijn nochtans positief over het algemene economische klimaat, maar ze zijn nog negatief over hun eigen financiële situatie. Dat verklaart ook waarom hun bereidheid tot het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, beperkt blijft.
Huishoudens gaven iets minder uit in april
Volgens het CBS hebben de Nederlandse huishoudens hebben in april trouwens 0,1 procent minder besteed aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van vorig jaar.
De verkoop van voeding en genotmiddelen lag nochtans 3,2% hoger dan een jaar geleden. Ook gaven ze 3,8% meer uit aan duurzame goederen als kleding en auto’s. Aan diensten besteedden de huishoudens 0,9% meer dan een jaar eerder. Daarentegen gaven ze aan overige goederen, waaronder gas, 11,4% minder uit dan een jaar voordien.