Jongere generatie winkelt anders
De recente faillissementen van V&D, Macintosh en DA Retailgroup hebben het debat opnieuw naar de oppervlakte gebracht. Eerder was er ook al de teleurgang van onder meer Etam Group, Schoenenreus, Bas Group, Ardenberg en Mexx. Een grote geschiedenis volstaat met andere woorden niet langer om succesvol te bliljven.
Volgens Molenaar is de huidige malaise bij de klassieke winkelketens vooral het gevolg van de opkomst van de e-commerce. Consumenten gaan nu in de reguliere winkels kijken, om de spullen nadien online bij een concurrent te bestellen. Het is dus noodzakelijk om naast de fysieke winkel een webwinkel te hebben. De jongere generatie wil gewoon op die manier winkelen, aldus de hoogleraar.
Internationalisering zet nog steeds zich door
Daarnaast speelt de verdere internationalisering een rol. Met in alle belangrijke steden een H&M, een Primark en een Zara is dat proces weliswaar al een hele tijd geleden ingezet, maar het zal nog aan kracht winnen, voorspelt de hoogleraar e-commerce van de Eramus Universiteit.
Volgens Molenaar zullen een aantal Nederlandse ketens zich versneld moeten aanpassen aan die realiteit. “Ik ga niet zeggen dat ze zullen omvallen, maar er moet echt iets gebeuren.”