Fysieke verkoop met 12% gestegen
Zowat overal elders verkeert de muziekverkoop in zware crisis, maar over het Kanaal steeg de verkoop van fysieke muziekdragers het voorbije kwartaal met liefst 12% op jaarbasis, zo becijferde marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Dat is vooral te danken aan succesvolle artiesten als Sam Smith en Ed Sheeran.
His Master’s Voice werd in januari 2013 nog failliet verklaard, maar maakte dankzij Hilco een succesvolle doorstart en is er zelfs in geslaagd de leiderspositie weer af te snoepen van online retailer Amazon. “HMV is er prima in geslaagd shoppers te lokken die eerst eens willen snuisteren in het brede aanbod alvorens tot aankoop over te gaan. Dat was net dé historische sterkte van deze winkelketen”, zegt Fiona Keenan van Kantar Worldpanel.
“Die klanten hebben het voorbije kwartaal liefst 50% méér uitgegeven dan een jaar eerder, wat het marktaandeel van HMV heeft doen stijgen tot 43,4%. Daarmee steekt de retailer er met kop en schouders bovenuit”, gaat Keenan verder. Al voegt ze er wel meteen aan toe dat HMV vóór het faillissement geregeld boven de 50% marktaandeel piekte, “maar deze recente opstoot is alvast een positief teken voor de toekomst van HMV, zeker tegen de achtergrond van de toegenomen online concurrentie.”
In de hele entertainmentcategorie – met behalve muziek ook videogames – is Amazon wel nog altijd marktleider: het internetwarenhuis zag zijn marktaandeel zelfs groeien van 18,8% naar 23,1%. HMV staat met een marktaandeel van 16,6% op een mooie tweede plaats, Tesco staat op drie met 14,7% (ietsje minder dan de 15,1% van een jaar terug).