Bijna anderhalf jaar na de Belgische lancering kan Amazon uitpakken met enkele opmerkelijke lokale succesverhalen. Het platform wil meer kmo’s overtuigen om de sprong naar e-commerce te wagen.
Internationale springplank
In oktober 2022 ging Amazon van start met een Belgisch platform. Zestien maanden later noemt Eva Faict zichzelf een bescheiden gelukkige country manager: “Het afgelopen anderhalf jaar heb ik gezien dat de formule werkt, zolang we maar de focus houden op wat Belgische klanten willen: een brede selectie van zowel internationale als lokale merken, elke dag lage prijzen, met veel gemak, afrekenen met hun favoriete betaalmethode, snelle levering, gratis voor Prime-leden… We hebben hier al miljoenen klanten.”
Bovendien slaagt Amazon erin om samen te werken met steeds meer Belgische ondernemers. “Wereldwijd komt het grootste deel van onze omzet van verkooppartners. Ook Belgische kmo’s gaan met ons in zee: ze zijn nu met ongeveer 1.200.” Amazon is voor lokale bedrijven een springplank naar de rest van de wereld. Tekenend is het succesverhaal van Loop Earplugs: dat bedrijf haalt het leeuwendeel van de omzet in de Verenigde Staten en is de grootste verkoper van oordopjes op Amazon.com.
Lokale autonomie
“Niet slecht voor een klein Belgisch bedrijf! Ik denk ook aan Garzini bijvoorbeeld, de producent van slimme portemonnees en kaarthouders. Of Gimber, de bekende gemberdrank. Dat zijn mooie illustraties van Belgisch ondernemerschap. Als trotse Belg ben ik ben blij te zien dat Belgische verkopers via Amazon in enkele clicks in heel Europa kunnen verkopen, of zelfs wereldwijd. Als je een goed product hebt tegen de juiste prijs, kan het snel gaan. Dat is echt cool.”
Hoewel de retailer wereldwijd actief is, heeft het lokale team toch heel wat autonomie, benadrukt Faict: “Er is natuurlijk het vliegwiel van Amazon, met selectie, prijs en convenience. Maar dat aanbod passen we aan de lokale consumentennoden aan. Een goed voorbeeld is ‘Brands of Belgium’, de winkel-in-de-winkel met Belgische merken. Het geldt ook voor Prime Video: hoe zorgen we ervoor dat de taalervaring werkt voor Belgische gebruikers, hoe kunnen we samenwerken met lokale productiehuizen?”
Drempels wegnemen
Het aanbod groeit razendsnel: de Belgische webwinkel ging van 180 miljoen producten naar 360 miljoen, het Brands of Belgium-platform groeide van 14.000 naar 38.000 referenties. De limieten zijn nog lang niet in zicht: “Er zijn zowat 1,2 miljoen kmo’s in België, en daarvan zitten er nu ongeveer 1.200 op Amazon.com.be. We hebben nog een hele weg te gaan… Wat we proberen te doen, is drempels wegnemen. Meer dan 50% van de kmo’s is op zoek naar nieuwe groeikanalen, maar amper een derde daarvan maakt de sprong naar e-commerce.”
Verschillende diensten ondersteunen de groei van verkooppartners: denk aan automatische vertalingen om producten vlot in meer landen te verkopen, of aan logistieke diensten. Daarnaast biedt Amazon verkopers ook data-analyse. “Het gaat om inzichten over hoe vaak je producten gezien of gezocht worden, de prijsniveaus van vergelijkbare producten… Dat helpt je om je business verder uit te bouwen.”
Momentum
“Ik ben echt gefocust op de klant- en verkoperervaring”, besluit Faict. “Als we die goed krijgen, dan zullen de resultaten wel volgen. Hebben we wat de klant wil? Zit onze prijszetting goed? Hebben we snelle en betrouwbare levering? Dat zijn de vragen die ik stel. Ons eerste jaar toont dat de formule werkt. Het momentum is daar.”
Op het Omnichannel en E-Commerce Congress van RetailDetail, op 5 maart in Antwerpen, gaat Eva Faict in gesprek met vertegenwoordigers van twee lokale verkooppartners van Amazon: Gimber en Garzini. Ook sprekers van Ocado, Blabloom, Hybrid, Shopopop, Vaimo en Zalando tekenen die dag present. Tickets bestellen kan via de link hieronder. Wacht niet te lang: de voorbije twee edities waren ruim vooraf uitverkocht!