Aanvallen van bots op retailers nemen toe. Ook de groei van “scraping”, waarbij software automatisch informatie van websites haalt, is zorgwekkend. Frauduleuze praktijken kunnen tot grote financiële schade leiden.
Toenemende bedreiging
Bots worden steeds slimmer in het omzeilen van traditionele botdetectiesystemen, met behulp van machineleren en AI. Geen enkele retailer is hiervoor immuun. Tegelijk is er een toename van meer directe vormen van fraude, zoals het overnemen van accounts en phishing-aanvallen die erop gericht zijn om gevoelige informatie te stelen.
Ook scraping, de praktijk waarbij gegevens van websites worden gehaald met behulp van geautomatiseerde bots, vormt een aanzienlijke bedreiging voor retailers, onder andere op het vlak van prijsstrategie en productexclusiviteit. Veel retailorganisaties weten ze niet eens dat ze een scraping-probleem hebben – of ze realiseren zich niet welke impact dit soort activiteiten heeft op het bedrijf, blijkt uit een rapport van internetdienstverlener Akamai.
Hier zijn tien manieren waarop scraping en phishing steeds meer retailbedrijven schade toebrengen: