Jongere consumenten shoppen wel degelijk nog graag in de fysieke winkels, liefst in de stad. Beleving en advies zijn doorslaggevende factoren. De voorkeur gaat naar ‘Instagrammable’ verkooppunten die een brug slaan naar het digitale kanaal.
Minder fysieke winkels
Al jaren neemt het totale aantal fysieke winkels af. In Nederland ging het tussen 2015 en augustus 2024 om een afname met bijna 23.000 winkelpunten of 10%, terwijl de leegstand in retailvastgoed ook weer toeneemt. Er zijn wel grote verschillen tussen sectoren: in voeding bedroeg de krimp slechts 3%, in de mode ging het om een daling van 22%, het aantal antiekwinkels daalde met 46%.
Retailers komen in de problemen door de forse stijging van onder meer loon- en huurkosten, maar ook door de groei van e-commerce. 58% van de Nederlandse consumenten denkt dat de fysieke winkel de komende tien jaar ingrijpend zal veranderen, 11% denkt zelfs dat er over tien jaar helemaal geen winkels meer zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro in samenwerking met Q&A Retail bij 2171 respondenten, verdeeld over vijf leeftijdsgroepen. Toch is er hoop voor de winkelstraat: jongere generaties staan positief tegenover fysiek winkelen.