Designer Outlet Roosendaal trekt nieuwe merken aan en rekent op twee miljoen bezoekers volgend jaar. De middenklasse verlangt luxemerken tegen fikse korting: op die succesformule komt ook in de huidige koopkrachtcrisis geen sleet.
Ambitie
Designer Outlet Roosendaal is het ‘kleine broertje’ van Designer Outlet Roermond, ook een winkelcentrum van McArthurGlen, Europa’s nummer één in designer outlet shopping. Aan het hoofd staat een Belg: voormalig basketbalprofspeler François Peeters, die het retailvak leerde bij Value Retail en Puma. Een man met ambitie ook: “Volgend jaar willen we de kaap van de twee miljoen bezoekers nemen. Momenteel zitten we op 1,9 miljoen. Merken overtuig je met bezoekerscijfers.”
Het winkelcentrum komt nochtans van ver: “Toen ik hier zeven jaar geleden begon, was het een echte ‘dump-outlet’, nu hebben we de betere merken. De eerste twee jaar haalden we telkens 30% groei. Daarna volgde er een uitbreiding en konden we nieuwe brands aantrekken.” Dat succes ontging ook McArthurGlen niet: begin 2017 nam de outletspecialist het winkelcentrum over van toenmalige eigenaar Resolution Property.
Nieuwkomers
Designer Outlet Roosendaal is nu 23.000 m² groot en telt meer dan 90 boetieks. Er staat nog een nieuwe uitbreiding van 6000 m² op de planning: die moet toelaten om enkele grote merken toe te voegen. “Na de zomer leveren we het bestemmingsplan in bij de stad. De verstandhouding is uitstekend. We hopen binnen drie jaar te kunnen openen.”
De leegstand in het winkelcentrum bedraagt momenteel 7%. Recente nieuwkomers zijn Scotch & Soda, tassenmerk Liebeskind Berlin en Bar Bistro BonTon. Dit najaar opent Superdry er een winkel, terwijl Nike zijn huidige winkel verbouwt en vergroot. Ook de pas geopende Scotch & Soda wil al uitbreiden. Peeters zou graag nog een cosmeticaspeler toevoegen en het horeca-aanbod uitbreiden. “Een Starbucks zou hier een trekker kunnen zijn.”
Bijna 30% Belgen
Wat de troeven zijn van Designer Outlet Roosendaal? In de eerste plaats de gunstige ligging: “We bedienen een groot verzorgingsgebied van bijna 20 miljoen consumenten binnen een reistijd van 90 minuten, in de randstad en in Vlaanderen. Dit is een dicht bevolkt gebied met een goede koopkracht. Antwerpen ligt op minder dan drie kwartier rijden. Het aandeel Belgische bezoekers groeit van 25% in 2019 naar bijna 30% nu.”
Bovendien kunnen die shoppers een bezoekje aan de Designer Outlet combineren met andere vrijetijdsactiviteiten in de omgeving, zoals het Leisurepark Roosendaal, de Playdôme, de Indoor Skydive… “We gaan de samenwerking met die attractieparken nog opdrijven. Er komt ook een hotel in de buurt. Zelf bouwen we momenteel een Kids Playground.”
55% van de bezoekers komt in het weekend. Ze spenderen gemiddeld 2,5 tot 3 uur. De tevredenheidsscore bedraagt 90%, wat heel hoog is. 80% van de ondervraagde shoppers zegt terug te keren.
Verkoop trekt weer aan
Maar na twee pittige jaren door corona krijgt de retail nu een koopkrachtcrisis over zich heen. Hoe zal het shoppergedrag de komende maanden evolueren? “Voorlopig zien we de bezoekersaantallen dalen met 3% in vergelijking met 2019, maar de omzet stijgt wel met 3%, en dat terwijl onze grootste trekker, Nike, nu dicht is voor een verbouwing. De shoppers die komen, geven dus meer uit. Ook de catering doet het goed. Ondanks het feit dat we in januari nog twee weken gesloten waren, behoren we tot de top drie groeiers binnen het portfolio van McArthurGlen.”
Vooral sinds maart ziet het outletcenter de verkoop weer aantrekken. “We organiseren succesvolle events, zoals late night shopping, met clowns, muzikale acts en sterke promo’s, tot 80% op specifieke stuks. Mensen in de leeftijdscategorie 30 tot 70 willen beleving, ze trekken er graag nog een dagje op uit. Jongere klanten moeten we aantrekken met trendy merken. Onze collega’s in Roermond hebben Gucci en Prada, wij nog niet… Je ziet wel hoe merken zich heruitvinden: Hugo Boss spreekt weer jongere consumenten aan, Tommy Hilfiger wordt sportiever…”
Geen slecht nieuws
En het professionalisme van de eigenaar, die immers de wereldleider is in outletcenters, geeft het winkelcentrum nieuwe impulsen. “Wij kennen alle KPI’s van onze merken, waardoor we hen kunnen adviseren. Dat maakt ons sterker: wij groeien als zij groeien. In de binnensteden is het ieder voor zich. We lanceren nu bijvoorbeeld de McArthurGlen Club: een getrouwheidsprogramma dat we Europees uitrollen. Het moet ons toelaten om shoppers gepersonaliseerd aan te spreken.”
De huidige crisis hoeft niet per sé slecht nieuws te zijn voor outletcenters, denkt Peeters: “Mensen letten nu meer op de kleintjes. Consumenten uit de middenklasse willen wel luxemerken kopen, maar niet aan de volle prijs. Dat is ons publiek: wij bieden kortingen van 30 tot 70%.”