RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Central Retail
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe een Thaise retailmogol Europa’s grootste luxewarenhuizen wil redden

icon
Algemeen16 februari, 2024

De Bijenkorf, Selfridges en Rinascente: allemaal zijn ze in handen van een Thais familiebedrijf. Hoe slaagde Central Retail erin de Thaise retailmogol te worden, met een imperium dat van Vietnam tot in het Verenigd Koninkrijk reikt?

De brokken lijmen

Wat in 1947 begon als een stoffenwinkel in de Chinatown van Bangkok, is vandaag het belangrijkste retailconglomeraat van Thailand. In het nochtans sterk concurrentiële winkellandschap van Zuidoost-Azië heeft Central Retail Corporation (CRC) zich als leider kunnen opwerpen, vooral dankzij een erg uitgebreide portefeuille. CRC opende het eerste warenhuis van Thailand in 1956, nu heeft de groep liefst 647 warenhuizen en speciaalzaken, 357 merkboetieks, 763 super- en hypermarkten en 98 (para)farmacieën.

Van Thailands grootste supermarktketen Tops tot Londens toonaangevende luxewarenhuis Selfridges: door haar gediversifieerde aanwezigheid kan CRC bij uiteenlopende doelgroepen marktaandeel veroveren. Zodanig zelfs dat de Thai nu de brokken mogen/moeten lijmen na de val van René Benko: zowel Selfridges, De Bijenkorf als KaDeWe zoeken hun redding bij Central.

Retailigence

De ambitie? Nummer één in Azië worden en marktleider in Italië blijven. Daarvoor gebruikt CRC data- en retailintelligentie (‘retailigence’ noemt de groep het) als kompas. Ondanks het grote bereik stemt de holding zijn aanbod immers af op de lokale voorkeuren en diverse doelgroepen, door volop gebruik te maken van consumenteninzichten. ‘Hypergepersonaliseerde’ ervaringen zijn volgens CRC “het nieuwe consumentenparadigma”, uitgebreide data-ecosystemen “de volgende generatie van omnichannel”.

Hoe dat in de praktijk gebeurt? Het allesomvattende getrouwheidsprogramma ‘The 1’ is een belangrijke (en veelzeggende) pijler. Of je nu eten koopt bij gourmetmarkt Tops Food Hall in Bangkok of shopt bij KaDeWe in Berlijn, leden krijgen wereldwijd punten, korting en exclusieve voordelen. Voor klanten die veel geld uitgeven, is er zelfs The 1 Ultimate, met onder meer persoonlijke conciërge-assistentie en uitnodigingen voor VIP-evenementen. Leuk voor klanten, maar voor CRC vooral een mogelijkheid om consumentengedrag over de continenten heen te volgen. Hoeveel retailers doen hen dat na?

De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt RetailDetail Retailhunt je in juni mee naar Singapore, waar we ook het beste van de NRF Big Show 2024 meepikken.

Klik hier voor meer informatie
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN