Een vaste afspraak elk jaar op de RetailDetail Night is het Consumer Activation Forum georganiseerd door BD Media. Het thema dit jaar: Power to the Consumer. Ook de awards voor Beste Folder van het Jaar staan op het programma.
Inzicht en inspiratie
Het is een lang lopende traditie: ter gelegenheid van de RetailDetail Night organiseert BD Media een voorprogramma rond marketing- en communicatietrends in retail. Ook dit jaar belicht het Consumer Activation Forum (kortweg CAF) veranderend consumentengedrag en innoverende marketinginitiatieven.
“De combinatie met de RetailDetail Night vinden we interessant omdat veel retailers, media en FMCG-bedrijven die avond naar Antwerpen afzakken. Wij breien daar een interessante namiddag aan voor onze klanten en relaties”, zegt Leen Dehantschutter, directeur van de Belgische marktleider op het vlak van folderverdeling. “Wij vinden het belangrijk om ons publiek te inspireren met presentaties over maatschappelijke trends en evoluties in het medialandschap. Zo’n middag moet de deelnemers verrijken en inzichten bieden om hun strategische doelstellingen verder vorm te geven. Bovendien is het een mooie gelegenheid om ook op een informele manier te connecteren.”
Kritische consument
Het thema van dit jaar, Power to the Consumer, is meer dan ooit actueel. “Kijk naar wat er gebeurt in de wereld: de strijd om de consument woedt volop. De uitdagingen op het vlak van koopkracht zijn enorm. Consumenten worden kritischer en zullen meer dan ooit bepalen welke retailers succesvol worden de komende jaren. Voor retailers en merken komt het erop aan om goed in te spelen op de veranderende verwachtingen van consumenten. Dat koopkracht vandaag zo sterk op de voorgrond zou staan, konden we nog niet weten toen we dit thema bepaalden. Maar het gaat niet enkel over koopkracht. Hoe kijken consumenten naar producten en media? Hun macht is veel groter geworden. Op het vlak van perceptie hebben we zeker nog stappen te zetten.”
Het gevarieerde programma belicht het thema vanuit verschillende invalshoeken. Carine Vaeremans van marktonderzoeksbureau Profacts bekijkt het consumentengedrag vanuit meer wetenschappelijke hoek. Bert Van Wassenhove van THINK with people is gespecialiseerd in digitalisering en innovatie. Marketingexpert Carole Lamarque van Duval Union zoomt in op activatie. Leen Dehantschutter van BD Media zal zelf dan weer ingaan op de uitdagingen die zich aandienen in deze veranderende wereld, onder andere op het vlak van koopkracht, duurzaamheid en connectie met de consument.
Het belang van de folder
Daarnaast is er ook de verkiezing Beste Folder van het Jaar die aan z’n de negende editie toe is intussen. ’s Middags worden de publieksprijzen per categorie al bekendgemaakt – en voor het eerst kunnen consumenten ook hun favoriete digitale folder verkiezen – ’s avonds op het hoofdpodium reikt ook de vakjury z’n award uit. Vorig jaar waren Aldi (Supermarkten), Media Markt (Elektro & telecom), Action (Home, DIY, tuin & dier) en Kruidvat (Beauty, lifestyle & merken) de winnaars in hun respectievelijke categorieën. Bij de vakjury kwam Aldi als beste uit de bus. Wie het dit jaar wordt, ontdek je op 24 november.
“Er is altijd veel animo rond die verkiezing, zowel bij retailers als consumenten. De folder heeft een belangrijk aandeel in de marketingplannen van onze klanten. Zo’n bekroning is toch wel een bevestiging van hun aanpak. En voor ons is het ook een bevestiging van het belang van de folder in de communicatiemix. Die heeft wel degelijk een mooie toekomst: ik geloof dat een consument die communicatie nog altijd graag tastbaar wil hebben. In welke vorm? Dat zal de toekomst uitwijzen en daar willen wij de ‘last man standing’ zijn, dé specialist om die folderdienstverlening te blijven verzekeren.”