Nederlandse winkelketens krijgen gemiddeld het rapportcijfer 7,34 van hun vaste klanten. Dat is een verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen de ketens gemiddeld nog een 7,20 kregen van hun klanten.
Zo bleek vandaag bij de bekendmaking van de nominaties voor de Nederlandse Publieksprijs Beste Winkelketen, die gebaseerd zijn op meer dan 750.000 beoordelingen. Daarbij wordt gekeken naar prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundigheid van het personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel.
Klanten zijn het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van personeel (7,47) en het assortiment (7,46). Minder blij zijn klanten over de vernieuwing (7,18) en prijsniveau (7,21). Nu de genomineerden bekend zijn, begint de tweede stemronde, waardoor op 3 oktober de 26 categoriewinnaars bekend kunnen worden gemaakt. Op 9 november wordt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala de definitieve winnaar bekendgemaakt. Vorig jaar ging Paradigit met de prijs lopen.