Hogere accijnzen beter voor buurlanden
Van Straalen wil dat de accijnzen op drank, sigaretten en benzine worden gelijk getrokken met die van België en Duitsland, om te voorkomen dat Nederlanders in die landen op zoek gaan naar goedkopere producten. “Door het huidige beleid stimuleert het kabinet de detailhandel in de ons omringende landen”, zegt Van Straalen aan het ANP. “Het kabinet denkt zo maar zonder gevolgen de accijnzen te kunnen verhogen, maar we leven hier niet op een eiland.”
Vrijdag zal door ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) geprotesteerd worden tegen de accijnsverhoging van 3 cent op diesel. TLN is niet te spreken over de verhoging, net op het moment dat de transportsector betere tijden lijkt tegemoet te gaan.
Problemen voor tankstations in de grensstreek
Woensdag hadden verschillende belangenverenigingen al een brief naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Zij denken dat de accijnsverhoging de staat uiteindelijk meer zal kosten dan dat ze opbrengen. Zo zou de prijsverhoging bij diesel een lastenverzwaring van 230 miljoen betekenen voor de goederentransportsector.
Ook tankstations in de grensstreek voorzien problemen: zij voorzien dat ze jaarlijks 560 miljoen euro aan omzet zullen mislopen, omdat de prijzen in de buurlanden lager zijn. Zo zou ook de staat uiteindelijk een boel geld mislopen.
Vanaf 1 januari zal de accijns op diesel, frisdrank, alcohol en LPG omhoog gaan, maakte het kabinet tijdens Prinsjesdag bekend. Met de verhoging wil het kabinet een kwart miljard euro aan extra inkomsten ophalen.