Te weinig toekomstperspectief volgens holding
“Ondanks de succesvolle ontwikkeling van het nieuwe EXPO-concept kwamen er, mede door de invloed van de recessie, minder kopende klanten naar de winkels”, verklaart Expo in een persbericht. In de afgelopen periode moest al een tiental franchisenemers gedwongen of vrijwillig de activiteiten staken wegens dalende omzetten. Contractueel was Expo Retail Holding hierdoor echter telkens verplicht de verlieslatende winkels over te nemen en te exploiteren als bedrijfswinkels.
Het zijn die overnames die de holding de das om hebben gedaan. “Grote financiële inspanningen van de aandeelhouders ten spijt is de onderneming niet in staat gebleken een winstgevende exploitatie te realiseren. Gezien de recessie en de toenemende druk van financiers is er te weinig toekomstperspectief,” klinkt het in Breda. Aangezien de aandeelhouders uiteindelijk hebben besloten geen verdere financiering te verschaffen, kan Expo niet meer voldoen aan haar financiële verplichtingen en is het faillissement onafwendbaar.
Franchisers: ‘Wij zullen doorgaan’
Het faillissement betreft echter enkel de Nederlandse vennootschappen van het bedrijf: de 23 franchisewinkels in Nederland, zes franchisewinkels in België, de bedrijfswinkels in Duitsland en België en vijf EXPO shop-in-shops bij Free Record Shop zijn niet in het faillissement betrokken.
De franchisenemers van de cadeauketen zeggen zelfs beter af te zijn zonder de houdersmaatschappij: “We wijten de problemen bij Expo toch vooral aan het feit dat de nieuwe aandeelhouders te weinig voeling hadden met de cadeaubranche. Daarbij werd vergeten om die winkel te blijven, waar iedereen altijd wel iets leuks of origineels vindt om te geven of te hebben. Ook werd onvoldoende snel ingespeeld op de behoefte van klanten om via een internetsite en sociale media met elkaar in contact te zijn.”
Hun vestigingen zullen dus gewoon open blijven, en de consument zal volgens hen geen hinder ondervinden van de problemen hogerop. Voor de levering van producten waren de zelfstandige uitbaters naar eigen zeggen slechts in geringe mate afhankelijk van de failliete organisatie. Wel is het mogelijk dat naar een nieuwe merknaam zal worden gezocht.
Expo Retail Holding is voor 80% eigendom van Free Record Shop Holding. De overige ondernemingen die tot de Free Record Shop groep behoren, ondervinden geen gevolgen van het aangevraagde faillissement.