Retailers nemen de nodige maatregelen om veilig winkelen mogelijk te maken in coronatijden, dat is afgelopen week wel gebleken. Die maatregelen kosten echter geld: hoe hou je het kostenplaatje zo laag mogelijk?
Geautomatiseerd deurbeleid
Winkeliers hebben de afgelopen weken overuren gedraaid om tijdig hun winkels ‘coronaproof’ te maken: ontsmettende handgel, vloerstickers, plexischermen, duidelijke communicatie… het staat (of hangt) er nu allemaal. De shoppers zijn ook weer op de afspraak, zo is de afgelopen week wel gebleken. De passage en de omzet liggen wel lager dan normaal, terwijl het doen naleven van de voorzorgsmaatregelen de personeelskosten doet stijgen. Valt daar een mouw aan te passen? Automatisering is een piste.
Denk bijvoorbeeld aan je deurbeleid: je kan een vaste medewerker of een bewakingsagent inzetten om klanten te tellen en gedoseerd in de winkel toe te laten, of je kan dat deurbeleid automatiseren. Een geautomatiseerd telsysteem – ingebouwd in je antidiefstalpoortjes bijvoorbeeld – bewaakt het maximum aantal toegelaten klanten in de winkel. Koppel dat aan een digitaal scherm dat aangeeft wanneer de volgende klant naar binnen mag, en je hebt er geen omkijken naar. Het kan nog sterker: RetailDetail ontdekte een unieke digitale tool om de ‘sociale afstand’ te garanderen en bedrijven te helpen een uitnodigende klantervaring te creëren en het vertrouwen van de consument te herstellen. Deze oplossing gaan we ook zelf implementeren in de Antwerpse Stadsfeestzaal.
Ontsmettingsmanagers en personal shoppers
De persoonlijke toets hoeft niet helemaal te verdwijnen: er zijn in deze periode flink wat jobstudenten beschikbaar die nu even niet in de horeca of op evenementen kunnen werken. Hun ervaring in ‘hospitality’ komt ook in een retailomgeving goed van pas: flexibel én betaalbaar.
Ze kunnen bijvoorbeend aan de slag als ‘social distancing supervisors’, die met veel stiptheid, orde en tact de navolging van de veiligheidsvoorschriften in het oog houden en zorgen voor een vlotte, maar zeker veilige winkelervaring. Of aan ontsmettingsmanagers en winkelkarhygiënisten: zij staan in voor de ontsmetting van het winkelwagenpark zowel voor als na gebruik, zodat klanten met een gerust hart hun karretje ter hand kunnen nemen. En waarom geen boodschappenbodes inzetten: persoonlijke shoppers met oog voor detail, vergevorderde Tetris-skills om alle artikels in zo weinig mogelijk tassen te krijgen, een goed oriëntatievermogen en natuurlijk een getrainde draagarm. Je kan ze hier inhuren.
Voor winkels en hoofdkantoren
RetailDetail selecteert de beste anti-corona-oplossingen voor winkels en hoofdkantoren. Van ontsmettende handgel over mondmaskers tot ‘social distancing’-oplossingen: je vindt ze allemaal in één handige webshop met de evidente url retail.be. Nieuw in het assortiment: herbruikbare neus- en mondmaskers, spatmaskers, gezondheidsdisplays met ontsmettende handgel, desgewenst ook uitgerust met sensoren die koorts registreren… Ook beschermingswanden in glas of veiligheidsglas kan je er vinden, net als op maat ontworpen units om telewerken te faciliteren, voorzien van scherm, webcam, speakers…
Het initiatief past perfect in de missie van RetailDetail: de retailsector slimmer en sterker maken. Ook tijdens de coronacrisis laten we de winkeliers niet in de steek. Commercialiseert u ook een relevante corona-oplossing voor retailers? We kunnen samenwerken: contacteer ons via admin@retaildetail.be.