Vandaag is het dan eindelijk zover: de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay opent zijn eerste filiaal in Nederland. Ze vult zo het gat in dat werd achtergelaten door het faillissement van het Nederlandse V&D.
350 miljoen euro
Het eerste filiaal opent vandaag de deuren op het Rokin in Amsterdam, later deze week volgen ook nog Den Haag en Rotterdam en op drie weken tijd zullen in totaal tien vestigingen geopend worden. Alles samen moeten er vijftien winkels komen, waarvan veertien in een voormalig pand van V&D, waar ook meteen een restaurant van La Place te vinden zal zijn. Enkel in Amsterdam werd er gekozen voor een volledig nieuw pand en een eigen restaurant: dat filiaal moet dan ook het paradepaardje worden van de keten in Nederland.
“Zestien maanden geleden hebben we ons plan voor een Nederlandse Hudson’s Bay aangekondigd”, zegt topman Jerry Storch van het Canadese moederbedrijf aan het FD. “We gaan nu van start met 1600 werknemers, volgend jaar zijn het er 2500. Nog deze maand zullen we tien warenhuizen openen. Dat is nog nooit vertoond in de wereld.” In totaal wordt er 350 miljoen euro geïnvesteerd in Nederland.
Hudson’s Bay wil zich in Nederland vooral onderscheiden op vlak van service, omdat het zelf inziet dat je de producten ook ergens anders kan kopen. Zo zijn er grote paskamers, gratis wifi, een horlogereparatiedienst, een barbier en een demonstratiekeuken te vinden. Qua assortiment mikt de keten vooral op het middensegment, maar ook luxemerken als Louis Vuitton, Fendi en Gucci zullen er te vinden zijn, waardoor er toch enige overlap is met concurrent De Bijenkorf. Het gaat daarbij vaak wel over vintage producten en dus geen nieuwe artikelen.