Optiekgroep GrandVision heeft in 2015 zowel zijn omzet als zijn nettowinst stevig de hoogte in kunnen duwen. Het moederbedrijf van onder andere Pearle en Eye Wish wist zo te profiteren van enkele overnames.
Grootste groei bij nieuwe markten
De omzet steeg in 2015 met bijna 14% naar 3,2 miljard euro. Nog opvallender was de stijging van de nettowinst: die kwam in 2015 uit op 231 miljoen euro, terwijl die een jaar eerder slechts 175 miljoen euro was. Daarmee doet GrandVision het ook iets beter dan de verwachtingen van analisten, die een nettowinst van 222 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder overnames en wisselkoerseffecten kon het optiekbedrijf nog steeds een mooie omzetstijging van 5% voorleggen.
Bij de G4, de vier belangrijkste landen voor GrandVision die goed zijn voor 60% van de omzet, was er sprake van een omzetstijging van 8,6% naar bijna twee miljard euro. De G4 bestaat uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De grootste groei van GrandVision is te vinden binnen de nieuwe markten: zo steeg de omzet bij de andere Europese landen met meer dan 20%, terwijl de omzet in Latijns-Amerika en Azië met 33,6% de hoogte in ging.