Beoordeling op 9 aspecten
De afgelopen maanden peilde ABN Amro naar de favoriete winkelketen van de Nederlander voor de publieksprijs van Beste Winkelketen van Nederland. Daarbij moesten consumenten ketens beoordelen op negen aspecten, verdeeld over prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen), serviceaspecten (service en deskundig personeel en klantvriendelijk personeel) en assortimentaspecten (assortiment, sfeer en vernieuwing).
Op 30 september werden dan de verschillende categoriewinnaars bekendgemaakt, waaruit uiteindelijk de Beste Winkelketen van Nederland zou gekozen worden. En dat bleek uiteindelijk dus de Belgische keten te zijn, die in 1968 werd opgericht in het Brusselse Elsene (‘Ixelles’ in het Frans, vandaar het laatste deel van de merknaam).
De keten werd in 1996 overgenomen door Kruidvat Holding, waarna het eerste filiaal op Nederlandse bodem opende in 1997. Momenteel heeft de keten ongeveer 250 filialen, verspreid over België, Nederland en Luxemburg. In dat laatste land werd ICI Paris XL ook al Winkelketen van het jaar 2012 en ook in België zit de keten nog in de running voor die eer.
Jumbo wint twee vakprijzen
Ook de Retail Executive 2013 en het Retail Managementteam 2013 werden gisteren bekendgemaakt: daar was het supermarktketen Jumbo die met zowel de individuele prijs, als de prijs voor het team aan de haal ging. Colette Cloosterman werd Retail Executive van het jaar, terwijl Jumbo ook Retail Managementteam 2013 werd.
Beide winnaars werden verkozen door andere retailers, die in een eerste ronde kandidaten mochten nomineren en daarna binnen een top-10 moesten stemmen voor hun uiteindelijke favoriet. Op het gala kon dan nog één keer een stem uitgebracht worden voor iemand uit de top-vijf.
Op 14 februari 2014 zal ook nog de juryprijs Beste Starter worden uitgereikt en op 27 maart 2014 wordt de meest innovatieve retailer nog in de bloemetjes gezet met de Retail Innovation Award. Het was al de elfde keer dat de Beste Winkelketen van Nederland werd verkozen.