In een opmerkelijk persbericht plaatst diepvriesreus Iglo de consument voor zijn verantwoordelijkheid in het gezamenlijke streven naar een duurzamere voedingsketen. “De inspanningen om het klimaat te beschermen en de duurzaamheid te verhogen, hebben ook een prijs die op lange termijn niet alleen door de fabrikanten kan worden gedragen”, klinkt het onomwonden.
Kantelpunt bereikt
Een concrete aanleiding voor het opmerkelijke communiqué is er niet. Het lijkt er eerder op dat er een kantelpunt is bereikt, waarbij toegenomen grondstofkosten niet langer meer kunnen weggehouden worden bij de eindverbruiker. Algemeen directeur Antje Schubert van Iglo West-Europa windt er geen doekjes om: “Prijsaanpassingen zijn niet alleen noodzakelijk, maar ook een vereiste voor eerlijkheid en waardering.”
Schubert lijst de verschillende factoren op die maken dat de toegenomen kosten een onhoudbaar peil hebben bereikt. Onderliggend is er de trend bij consumenten die op zoek zijn naar producten die op duurzamere wijze geproduceerd worden, een productieproces dat bijna per definitie ook hogere kosten met zich meebrengt. Daar komen factoren bovenop zoals de klimaatverandering, die het weer beïnvloedt en vaker tot misoogsten leidt, en de snel toenemende energie- en transportkosten.
Vleesvervangers en vis
Iglo en moederbedrijf Nomad Foods – gerund door de Belgische CEO Stéfan Descheemaeker – voelen die problematiek ook heel concreet in de visserij. Iglo engageert zich om bijna uitsluitend vis aan te bieden uit verantwoord beheerde visgebieden, maar ook daar gaan de zaken moeizaam. Een concreet voorbeeld is de Alaska koolvisvisserij, een grote leverancier, waar de combinatie van Covid-19 en twee slechte visseizoenen enorm hard heeft toegeslagen.
Schubert wijst ook op de kostprijs van de vele alternatieven voor vlees die momenteel furore maken. “De trend om de consumptie van vlees en andere dierlijke producten te verminderen, heeft de ganse samenleving bereikt en is blijvend”, zegt ze. Iglo engageert zich om dat pad ook te blijven bewandelen, maar verwijst niet al te subtiel naar de “extreme kostenontwikkeling” in dat segment.
Prijsonderhandelingen op scherp
Iglo maakt niet concreet waar we ons dan precies aan moeten verwachten in de komende maanden en jaren – behalve dan dat onze Fish Sticks onvermijdelijk duurder gaan worden. Het is een pittige ouverture voor wat ongetwijfeld gespannen prijsonderhandelingen zullen gaan worden met de retailers die de producten van het bedrijf bij de eindgebruiker brengen. En het is een wake-upcall voor ieder van ons: duurzaam en goedkoop zijn geen synoniemen van elkaar.