Dubbele voordeur
Imaginarium is herkenbaar door de dubbele voordeur: een voor volwassenen en de tweede, die de helft kleiner is, uiteraard bedoeld voor de kinderen. Dat is meteen ook een uiting van de filosofie van de winkels: “De ontwikkeling van kinderen is het uitgangspunt. Imaginarium ontwikkelt zelf al het speelgoed, dat onderscheidt ons van andere speelgoedwinkels.”
De Spaanse keten is een franchiseformule en naar eigen zeggen de meest gespecialiseerde speelgoedketen ter wereld, met bijna 400 verkooppunten in dertig landen. Franchise heeft volgens Cazijn Langeler veel voordelen: “De formule bestaat al twintig jaar. Alles staat al op de rails en met 400 winkels is er een grote inkoopkracht. Dit maakt de kans van slagen voor ons een stuk groter.”
Nieuw soort speelgoedwinkel
Op de website retailnews.nl zegt Hötte dat hij een duidelijke tweedeling constateert op de Nederlandse speelgoedmarkt. Aan de ene kant zijn hier grote ketens, die concurreren op prijs en vrijwel hetzelfde assortiment aanbieden. Anderzijds zijn er de ‘eerlijke’ speelgoedzaken met veel houten speelgoed. Dat zijn vaak kleine winkels met enthousiaste eigenaren, die met veel passie hun vak uitoefenen.
Hötte “mist bij deze winkels echter professionaliteit” en vindt ze verder te duur, omdat ze duur moeten inkopen. Imaginarium is daarom volgens het duo een prachtige aanvulling op de Nederlandse markt.
Flinke groeiplannen
Niels Hötte komt uit de speelgoedbranche en richt zijn aandacht bij Imaginarium op het personeel en de dagelijkse operatie, terwijl Cazijn Langeler, hiervoor werkzaam bij onderzoeksbureau Mc Kinsey, zich bezighoudt met de financiën en groeiplannen. Imaginarium wil immers groeien: “dit jaar moeten er tenminste twee extra winkels bij“, zegt Cazijn.
Ze willen vestigingen openen op A-locaties in steden als Den Haag, Breda en Den Bosch, “echte winkelsteden met een regionale aantrekkingskracht. En als het kan, groeien we nog harder. ” Imaginarium wil binnen vijf jaar twaalf vestigingen in Nederland openen op franchise-basis in de grotere stedelijke winkelgebieden.