Retailers die vandaag niet experimenteren met generatieve artificiële intelligentie dreigen voor miljarden aan zakenopportuniteiten te missen: deze revolutie is minstens even belangrijk als de start van de mobiele economie, vijftien jaar geleden.
Stroomversnelling
“Wanneer gebruikers van de Albert Heijn-app de foto van een gerecht scannen uit een magazine, dan kan die app ontcijferen wat er in het beeld te zien is, de ingrediënten eruit halen, die matchen met producten uit het assortiment van de supermarktketen, en daar een boodschappenlijstje van maken, zodat je ze meteen kan bestellen. Carrefour heeft gelijkaardige initiatieven zoals de chatbot Hopla”, zegt Manas Bharadwaj, ‘Retail Industry Advisor’ bij Microsoft, die gedurende decennia retailervaring opdeed in verschillende rollen bij Ahold Delhaize.
“Als je in Seoul incheckt in een Novotel-hotel, dan gebeurt dat door een avatar, waar je gewoon mee kan praten alsof het een persoon is. Chatbots kunnen nu al de meeste klantvragen en problemen oplossen, zonder tussenkomst van een ‘echte’ medewerker.” We staan dan ook voor het begin van een AI-revolutie na de stroomversnelling van het afgelopen halfjaar, denkt de expert. “100% van de retailers spreekt vandaag over AI, meer dan 40% experimenteert er daadwerkelijk ermee.”
Kantelpunt
We beleven een kantelpunt: artificiële intelligentie was immers al tot heel wat in staat, maar je had als bedrijf tien datawetenschappers nodig om tot een deftig niveau te komen. Nu kunnen ook kleinere bedrijven snel aan de slag met die nieuwe large language-modellen, omdat ze zo gebruiksvriendelijk zijn geworden. “Dat is een gamechanger: je hoeft die modellen niet langer vooraf te trainen, je stelt ze bloot aan je data en de magie vindt al plaats.”
Generatieve AI ‘vermenselijkt’ technologie, zegt Bharadwaj. Bedrijven kunnen daardoor hun zakenmodellen makkelijker heruitvinden. Dat zal grote gevolgen hebben: “We zien een gelijkaardige beweging als ten tijde van de lancering van de iPhone: die gaf het startschot voor een heel nieuwe mobiele economie. Retailers gingen aan de slag met e-commerce, met mobiele apps, met personalisering… en daaruit ontstonden miljardenbedrijven. Ook ChatGPT van Open AI is een platform dat bedrijven toelaat om voor miljarden aan zakenopportuniteiten te creëren. Hoe word je de volgende Uber, de volgende WeChat, de volgende Spotify, de volgende TikTok…? Experimenteer, innoveer. De opportuniteiten zijn eindeloos!”
Inspirerende voorbeelden
Hoe leidt conversational AI naar conversational commerce? Wat heb je nodig als organisatie om die kansen ten volle te benutten? Op de Retail Marketing Day van RetailDetail, die plaatsvindt op 21 september in Antwerpen, komt Manas Bharadwaj de mogelijkheden schetsen die artificiële intelligentie opent voor retailers. Geen theoretische of technische uitleg, wel een presentatie vol inspirerende voorbeelden van retailers en startups, op het vlak van marketing en klantgerichtheid.
Ook sprekers van Impermo, Lunch Garden, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club en Deloitte betreden die dag het podium met boeiende verhalen voor retailers op zoek naar marketinginspiratie. Boek snel uw ticket via onderstaande link.