IKEA en H&M hebben de handen in elkaar geslagen om met een uniek retailconcept de winkelstraat nieuw leven in te blazen. Atelier100 wil ontwerpers en lokale gemeenschappen met elkaar verbinden.
Hyperlokale retailvisie
In het Londense winkelcentrum Livat Hammersmith heeft Atelier100 op 1 juni de deuren geopend, een unieke samenwerking tussen de Zweedse retailreuzen IKEA en H&M. Beide bedrijven willen met dit pilootproject een nieuwe, duurzame en hyperlokale retailbenadering in de praktijk brengen. Creatieven, makers en producenten die minder dan 100 kilometer van het Londense centrum wonen, kunnen hier hun vernieuwende ideeën tonen.
“Elk deel van de ruimte heeft een verhaal, van de lokale producten op de planken tot het gerecycleerde materiaal dat is gebruikt om de ruimte zelf te maken. De ruimte zal voortdurend evolueren en ik ben benieuwd hoe de creatieve mensen uit het programma Atelier100 tegen de herfst tot hun eigen ruimte zullen maken”, zegt creatief directeur Marcus Engman van Ingka Group.
Meer dan een winkel
In april hadden H&M en Ingka Group een oproep gelanceerd aan ontwerpers om zich aan te melden voor het project. De eerste twintig werden intussen geselecteerd. Zij krijgen begeleiding en financiële ondersteuning om hun ideeën te helpen omzetten in commercieel levensvatbare producten, die in de winkel zullen verkocht worden.
Maar Atelier100 wil meer zijn dan een winkel: de multifunctionele ruimte zal ook plaats bieden aan workshops, lezingen en evenementen. De ontwerpers zien Atelier100 als een tijdelijke tentoonstellingsruimte die voortdurend zal evolueren om de persoonlijkheden van de plaatselijke ontwerpers, hun producten en de plaatselijke gemeenschap te weerspiegelen. De bedoeling is op deze manier winkelstraten nieuw leven in te blazen. Als het project aanslaat, volgen mogelijk meer vestigingen.