Met een uitbreiding van 15.000 m², een volledig vernieuwd interieur en klinkende nieuwe namen als Peek & Cloppenburg, Bershka, Pull & Bear en Färm, maakt Westland Shopping geen geheim van z’n hoge ambities, nu de werken (bijna) achter de rug zijn.
Familieshopping
Na ingrijpende verbouwingen gedurende drie jaar in moeilijke omstandigheden, is Westland Shopping in Anderlecht weer klaar voor de toekomst. Het winkelcentrum, dat al dateert van 1972, kreeg een belangrijke uitbreiding en een meer dan grondige facelift. Het gaat om een investering van meer dan 100 miljoen euro, wat duidelijk maakt dat eigenaar AG Real Estate rotsvast gelooft in de toekomst van deze mall.
“Huurders zoeken kwaliteitslocaties, met een goede toegankelijkheid, een evenwichtige mix en een aantrekkelijk ontwerp. België heeft beduidend minder vierkante meters shoppingcenters dan de buurlanden, en de kans is erg klein dat er nog veel projecten bij komen”, zegt development manager Astrid Flamand. Bovendien is Westland bij uitstek een familieshopping, een bestemming voor de bewoners uit de buurt. “Tijdens de werken hebben we ons cliënteel behouden, en sinds september zien we zeer sterke bezoekcijfers. Binnen het portfolio van AG Real Estate is dit één van de best presterende winkelcentra.” Opmerkelijk: er was vanuit de buurt geen enkel officieel bezwaar tegen de uitbreidingsplannen.
Overvloedig daglicht
In retailoppervlakte ging Westland Shopping van 37.000 naar 52.000 m²: het winkelcentrum kreeg twee belangrijke uitbreidingen, aan de noord- en de zuidzijde. De parking met 2300 plaatsen ging gedeeltelijk ondergronds. Er staan al 42 laadpalen en er volgen nog Tesla superchargers. Een belangrijke innovatie is er op technisch vlak: voortaan wordt het gebouw verwarmd en gekoeld door een gloednieuwe geothermische installatie. “Voor een kleine winkelunit zou dit moeten leiden tot 75% minder verbruik, al zullen we pas binnen een jaar exact weten hoe efficiënt die installatie eigenlijk is,” zegt Astrid Flamand. In een latere fase plant de shopping ook nog de installatie van ongeveer 700 zonnepanelen.
Ook de ‘look & feel’ werd aangepakt: in champagnekleur lamellen sieren de buitengevels, binnen voert helder wit de boventoon, kleurrijke zithoeken met planten brengen warme accenten. Het plafond is nu 20 centimeter hoger en twee nieuwe koepels laten het daglicht overvloedig binnenstromen. “We hebben ook aan onze winkeliers gevraagd om hun winkelconcept een make-over te geven. Daar zijn ze nog niet allemaal mee klaar.” Trouwe bezoekers zullen merken dat de iconische vogelkooi is verdwenen. Levende dieren houden is niet meer van deze tijd: in de plaats hangt nu een origami-kunstwerk van Charles Kaisin.
10% horeca
Het was de ambitie van AG Real Estate om het aanbod te verbreden en lichtjes op te waarderen. Zoals in veel shoppingcentra werd het foodservice-aanbod uitgebreid: horeca vertegenwoordigt nu ongeveer 10% van de mix. Zaken die gelegen zijn aan de beide uiteinden van de lange gang, hebben een aparte inkom met terrasruimte buiten, zodat ze ook ’s avonds open kunnen blijven, wanneer de shopping dicht is.
De retailers zijn mee met het verhaal, zo blijkt: “We hebben alle huurcontracten heronderhandeld. Sommige dateerden nog van 1972… We zijn nu voor 80% rond met de huurders. Er zijn amper retailers vertrokken en er staan nu nog slechts een tiental units leeg, goed voor 5% van de totale oppervlakte: twee middelgrote en wat kleinere winkels. We nemen de tijd om de juiste huurders aan te trekken aan de juiste prijs.”
Stoelendans
De verbouwing bracht een ware stoelendans met zich mee. Delhaize verhuisde vorig jaar al naar een grotere unit in de noordelijke extensie, Vanden Borre nam de plaats van de supermarkt in. Veel retailers maakten van de gelegenheid gebruik om hun winkel te vergroten of – in een zeldzaam geval – te verkleinen, zoals Club. Zara heeft z’n winkel uitgebreid naar 3200 m², volgens het nieuwste concept van de keten. Op TikTok werd hij al uitgeroepen tot de mooiste Zara van het land. Ook H&M krijgt er een verdieping bij: die winkel wordt nog volop verbouwd.
De meest opmerkelijke nieuwkomer in Westland Shopping is Peek & Cloppenburg, dat hier z’n Belgische comeback maakt met een winkel van zowat 4500 m² over twee verdiepingen. Ook de Inditex-formules Bershka en Pull & Bear zijn nieuw, net als Tamaris, Guess en biosupermarkt Färm op 500 m² met een aparte inkom. Is die laatste geen vreemde eend in de bijt, in een shoppingcentrum? “Toch niet: ze waren op zoek naar een locatie in de omgeving en ze geloven in de strategie van deze shopping mall.”
Helemaal nieuw is een vrijetijdszone van 4300 m² met een aparte buiteningang: BIGc, of Brussels Indoor Gaming Center. Dit leisureconcept biedt onderdak aan een twaalftal activiteiten, waaronder een spelletjesarcade, een klimmuur, bowling, e-karting, karaoke… De opening is voor eind dit jaar. Maar daarop wacht het winkelcentrum niet om de make-over te vieren: vanaf volgende week donderdag staan er flink wat feestelijke activiteiten op het programma.