Na Facebook en TikTok trekt nu ook Instagram de stekker uit liveshopping. Vanaf 16 maart kunnen merken niet langer producten taggen in hun livestreams.
Gemengde gevoelens
Shoppen in livestreams verdwijnt zo uit het aanbod, nadat liveshopping afgelopen zomer ook al werd afgeschaft op Facebook. Moederbedrijf Meta ziet af van live winkelen in het algemeen, met als mededeling dat het zich wil “concentreren op producten en functies die de meeste waarde bieden aan onze gebruikers”. De functie was met andere woorden geen succes.
Instagram beklemtoont dat er wel andere manieren blijven om te winkelen op het socialenetwerk. “Je zal nog steeds in staat zijn om je shop op Instagram te creëren en te runnen, omdat we blijven investeren in winkelervaringen voor mensen en bedrijven in de feed, stories, reels, advertenties en meer”, zegt het platform in een blogpost.
Over liveshopping op sociale media blijven de gevoelens erg gemengd. In China werden ze razend populair tijdens de coronapandemie, en dus sprong ook in het Westen de ene na de andere techreus op het fenomeen. Alleen blijkt de Westerse consument helemaal anders in elkaar te zitten: ook de Chinese hype-app TikTok stopte vorig jaar een Brits pilootproject vroegtijdig. Op YouTube kunnen ‘creators’ hun producten wel nog verkopen in hun video’s via Shopify. Amazon heeft inmiddels zelfs een volledig platform voor die nieuwe vorm van teleshopping.