“De Europese trend van toenemende beleggingsvolumes in winkelvastgoed zien wij in Nederland niet terug, maar ten opzichte van andere beleggingscategorieën blijven winkels interessant”, zegt directeur Nederland Richard Dallinga van Jones Lang Lasalle in een toelichting op de cijfers.
Dallinga stelt dat de daling van het volume in Nederland met name voortkwam uit omvangrijke verkopen door belegger Unibail-Rodamco, die ervoor hadden gezorgd dat het cijfer over 2010 bijzonder hoog was. In 2009 kwam het totale beleggingsvolume nog uit op 1,2 miljard euro. In de Nederlandse markt blijft veel vraag naar toplocaties: “Het verschil tussen de vraag naar A1-locaties en naar locaties in aanloopstraten wordt groter.”
Overigens zal er volgens JLL ook aandacht zijn voor “buurt- of wijkcentra, en dan met name voor toekomstbestendige locaties met een realistisch huurprijsniveau.” Voor heel Europa lag het beleggingsvolume op meer dan 28 miljard euro, tegen 20,7 miljard een jaar eerder en 12,3 miljard in 2009.