Driekwart van de Europese internetgebruikers shopt al online. Toch vertraagt de groei: het teken dat de markt matuur wordt, zeker in het Westen. Ook de inflatie hielp allesbehalve…
Eerste krimp ooit
E-commerce blijft groeien, al is het dan steeds trager. De Europese B2C-omzet steeg vorig jaar met 6% tot 899 miljard euro, de helft minder dan in 2021. Dat concluderen Ecommerce Europe en EuroCommerce in een nieuw rapport. De groei komt vooral uit Oost-Europa, want daar is nog aanmerkelijk meer groeimarge: West-Europa is goed voor 67% van alle omzet, Oost-Europa nog maar 2%.
Dat e-commerce minder groeide vorig jaar, heeft volgens het rapport ook veel te maken met de inflatie. Het rapport benadrukt dat hogere prijzen de belangrijkste drijfveer waren voor de omzetstijging. Hoewel de effecten gedeeltelijk gecompenseerd worden door meer diensten, zoals het online boeken van reizen, waren de volumes in heel wat landen namelijk lager.
Gecorrigeerd voor de inflatie was er in 2021 9% groei, maar in 2022 was er de eerste krimp ooit: als de inflatie van de groeicijfers wordt afgetrokken, zakte de omzet van e-commerce met 2%. In Oost-Europa (+5%) en Zuid-Europa (+13%) was er ook exclusief inflatie nog groei. Dit jaar ziet het rapport weer herstel doordat de inflatie afneemt, waardoor de onderzoekers dit jaar toch weer 2% groei verwachten.
AI stuwt e-commerce
Tegen 2030 zal e-commerce 30% van de retailomzet vertegenwoordigen, schat Christel Delberghe, directeur-generaal van EuroCommerce. Ook in 2022, toen de inflatie de pan uitrees, gebruikten consumenten het internet immers om geld te besparen en prijzen te vergelijken. In de toekomst zal nieuwe technologie de onlineverkoop een duw in de rug geven, net als de vraag naar duurzamere, circulaire e-commerce.
In België ziet Greet Dekocker van BeCommerce/SafeShops ook dat AI al veelvuldig wordt ingezet, van ChatGPT om marketingteksten te automatiseren tot slimme algoritmes om de vraag te voorspellen en zo overstocks en afval te vermijden. Ook de toenemende tweedehandsverkoop geeft e-commerce een boost.